پادکست چيست ؛ آموزش ساخت پادکست به زبان ساده

بازدید: 96
دیدگاه: 0
نویسنده: وحيدي زمان زاده
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1400

امروزه روش‌هاي مختلفي براي دريافت اطلاعات و محتواهاي مختلف وجود دارد. از شبکه‌هاي اجتماعي مملو از عکس و فيلم گرفته تا وب‌سايت‌هاي خبري متني،‌ همگي در حال ارائه محتواهاي جديد و متنوع هستند. در اين ميان، قالب ديگري از توليد محتوا وجود دارد که براي انتقال محتوا به‌جاي چشم‌ها از گوش‌هاي مخاطب کمک مي‌گيرد. به اين نوع محتواي شنيداري پادکست مي‌گويند.

در حال حاضر پادکست‌هاي متعددي با موضوعاتي متنوع در سراسر جهان توليد مي‌شوند. پادکست‌ها جنسي متفاوت و جذابي از محتوا هستند که اين روزها تعدادشان بيشتر و استقبال خيلي خوبي از آن‌ها مي‌شود. طي ۱۵ سال اخير، پادکست‌ها فرم و شکل خود را پيدا کردند و به خاطر ماهيتشان که راحتي زيادي براي مخاطباني دارند که به دنبال محتواي خاصي مي‌گردند، محبوبيت زيادي پيدا کرده‌اند. طبق آمار به‌دست‌آمده، ۱۱ درصد شنوندگان پادکست، شاغليني هستند که اين کار روش بسيار خوبي براي خروج از روتين روزانه کاري است.

پادکست‌ها از سال ۲۰۰۵ تا به امروز بسيار جدي گرفته‌ شده‌اند و در ابتدا تعداد انگشت‌شماري پادکست وجود داشت که به‌مرور، تعداد آن‌ها بيشتر شد و امروز حدود يک ميليون برند مختلف در اين زمينه وجود دارد و حدود ۳۰۰ ميليون قسمت پادکست در سطح فضاي مجازي يافت مي‌شود.

حال ممکن است شما نيز علاقه داشته باشيد به دنياي توليدکنندگان محتواي پادکستي وارد شويد اما از روند کار اطلاعاتي نداشته باشيد. در اين مطلب تمام مواردي که براي ساخت پادکست نياز داريد ذکر شده است.

عناويني که در اين مطلب خواهيد خواند:

 پادکست چيست

اولين قدمي که براي ورود به دنياي پادکست نياز داريد، فهميدن مفهوم اين واژه است. به زبان ساده، پادکست يک برنامه صوتي است؛ درست مانند راديو؛ با اين تفاوت که از طريق اپليکيشن‌هاي مختلف منتشر مي‌شود و مخاطبان آن را سابسکرايب مي‌کنند و هر زمان که دوست داشتند گوش مي‌دهند.

اگه بخواهيم با جزئيات بيشتري اين واژه را توضيح بدهيم،‌ پادکست مجموعه‌اي از اپيزودهاي صوتي است که همه آن‌ها روي يک يا چند موضوع خاص مانند دوچرخه‌سواري يا استارتاپ متمرکز شده‌اند.

ساخت پادکست

 اصطلاحات مهم حوزه توليد پادکست

پس از فهميدن معني اصلي واژه پادکست، بهتر است چند اصطلاح مهم و کاربردي در اين حوزه را بلد باشيد. اگه قصد داريد به‌صورت جدي به توليد پادکست بپردازيد، داشتن اطلاعات بيشتر ميتونه به شما کمک بسياري کند.

پادکچر (Podcatcher)

به پلتفرمي که پادکست در آن پخش مي‌شود پادکچر مي‌گويند. اپل آيتونز، کست‌باکس و گوگل پادکست سه مثال از محبوب‌ترين نمونه‌هاي حال حاضر هستند.

پادکستر (Podcaster)

به کسي که توليد پادکست مي‌کند، پادکستر مي‌گويند.

نرخ سي‌پي‌ام (CPM Rate)

«هزينه به ازاي نمايش» يا «هزينه به ازاي هزار نمايش» همان CPM (Cost per mille) است. اين هزينه بسته به محبوبيت پادکست از ۱۵ دلار تا ۱۰۰ دلار متغير است.

محتواي هميشه سبز (Evergreen Content)

 اين واژه براي محتوايي به کار برده مي‌شود که قديمي نمي‌شويد. براي مثال، محتواي يک کانال آموزشي در دسته هميشه سبز قرار مي‌گيرد.

عمق بيت (Bit Depth)

براي مشخص کردن کيفيت صدا از عمق بيت‌ استفاده مي‌شود. معروف‌ترين عمق ۱۶٫۲۴ و ۳۲ بيت است.

نرخ بيت (Bit Rate)

هرچه نرخ بيت بالاتر باشد، اندازه فايل افزايش پيدا مي‌کند. اين قسمت به شما اطلاع مي‌دهد که چند بيت داده در يک ثانيه فايل صوتي وجود دارد.

ميکروفون دايناميک (Dynamic Microphone)

به ميکروفون‌هايي که نياز به منبع تغذيه ندارند، دايناميک گفته مي‌شود.

کانال مونو (Mono Audio)

به مسير تک‌کاناله‌اي گفته مي‌شود که شکل آن شبيه موج است. اگه پادکستي روي اين حالت باشد، تنها يکي از کانال‌هاي راست يا چپ اکتيو خواهند بود.

فيد آر اس اس (RSS Feed)

سرويس‌هاي ميزباني پادکست اين فيد را ارائه مي‌دهند تا توليدکنندگان بتوانند آن را در پادکچرهاي مختلف استفاده کنند.

فرمت صوتي پيشرفته (ACC)

فايل صوتي است که نسبت به Mp3، کيفيت بالاتر و فرکانس گسترده‌تري دارد.

بستر (Bed)

به موسيقي متن پس‌زمينه پادکست، بستر گفته مي‌شود.

نکات مهم براي ساخت پادکست

پيش از توليد پادکست، بايد اين حقيقت را در نظر گرفت که همه به اين نوع محتوا گوش نمي‌دهند. عده‌اي از طرفداران سرسخت پادکست هستند؛ اما بعضي ديگر حتي درباره آن مطلبي نشنيده‌اند. چنين دوگانگي در بسياري از سبک‌هاي ديگر رسانه نيست. وجود همين مسئله باعث مي‌شود فضاي رقابتي خاصي ايجاد شود، در نتيجه براي داشتن پادکستي موفق بايد به چند نکته مهم دقت کنيد. در ادامه چند مورد از مهم‌ترين نکات مورد نياز پادکسترهاي تازه‌کار ذکر شده است:

انگيزه‌هاي خود را در نظر بگيريد

اهداف مختلفي وجود دارد که مي‌توان با پادکست به دست آورد و تعيين اينکه انگيزه شما براي شروع کار چيست امري کليدي تلقي مي‌شود. فرقي نمي‌کند که به چه علت شروع به توليد محتواي صوتي کرده‌ايد، انگيزه شما براي شروع پادکست بايد محتوايي که به اشتراک مي‌گذاريد را توجيه کند.

پيگير باشيد

در حالت ايده‌آل، شما بايد هر هفته يک اپيزود جديد منتشر کنيد. اگه مرتباً پست نمي‌گذاريد، به مرور زمان ارتباط خود با کاربر را از دست مي‌دهيد. آيا مي‌توانيد تقويمي ايجاد کنيد که به آن پايبند باشيد؟ تقويمي براي توليد و انتشار محتوا درست کنيد و با کمک آن به‌صورت مستمر پادکست منتشر کنيد.

نيچ خود را بشناسيد

اگه محتواي شما روي موضوع خاصي تمرکز نداشته باشد، مخاطب نمي‌‌داند چه انتظاري از پادکست دارد. گرچه پرهيز از صحبت در مورد هر چيز و هر آنچه مي‌خواهيد دشوار است؛ اما حفظ نيچ براي پادکست شما در موفقيت بالقوه آن مهم است.

به شنونده ايده‌آل خود و آنچه به آن‌ها پيشنهاد مي‌کنيد فکر کنيد؛ در مورد چه چيزي صحبت مي‌کنيد که بلافاصله شما را به هيجان مي‌آورد؟ از آنجا شروع کنيد و ايده خود را اصلاح کنيد تا زماني که بتوانيد يک موضوع واقعي را شناسايي کنيد.

اسم پادکست مهم است

عنوان پادکست بايد نمايانگر سبک شما باشد و به شنوندگان ايده دهد که چه نوع موضوعاتي را در برنامه خود پوشش مي‌دهيد. وقتي عنواني را که به آن علاقه داريد پيدا کرديد، آن را در پلتفرم‌هاي پادکست جست‌وجو کنيد تا مطمئن شويد از قبل استفاده نشده باشد؛ همچنين اطمينان حاصل کنيد که موارد ديگري وجود ندارد که بيش از حد شبيه به نام انتخابي شما باشند.

شروع و پايان اهميت دارند

اگه چه هنگام ضبط پادکست جديد نبايد خود را به يک متن خاص و سخت‌گيرانه وابسته کنيد اما بهتر است هميشه شروع و پايان را برنامه‌ريزي کنيد. بدين شکل هيچ‌وقت جزئيات مهم را فراموش نمي‌کنيد. انتهاي هر اپيزود ميتونه به ابتداي اپيزود ديگر متصل باشد و اين مسئله براي شنونده جذاب خواهد بود.

همچنين بايد در بخش پاياني هر اپيزود خود از مخاطبان بخواهيد کارهايي مانند لايک کردن، نظر دادن يا اشتراک‌گذاري را انجام دهند (کال تو اکشن).

تامبنيل‌هاي باکيفيت درست کنيد

پادکست کاملاً صوتي است، بنابراين تصوير کوچک تامبنيل تنها فضايي است که در آن مي‌توانيد شنونده‌هاي بالقوه خود را از لحاظ بصري درگير کنيد. اين تصوير همان چيزي است که ميتونه پادکست شما را قابل شناسايي کند. از آنجايي که تامبنيل‌ها اکثرا کوچک هستند از لوگوي‌هاي ريز درون آن‌ها استفاده نکنيد زيرا ديده نمي‌شوند.

از تجهيزات مناسب استفاده کنيد

از آن‌جايي که مخاطبان پادکست چهره شما را نمي‌بينند، مهم است که محتواي صوتي با کيفيت مناسبي در اختيار آن‌ها قرار بگيرد. اين بدان معنا است که نياز داريد از تجهيزات مناسب استفاده کنيد. براي توليد پادکست به آيتم‌هايي مانند ميکروفون، کمپرسور، باکس USB و ميکسر احتياج داريد. درباره اين بخش در ادامه بيشتر توضيح داده مي‌شود.

از نرم‌افزار مناسب استفاده کنيد

هنگامي که صحبت از نرم‌افزارهاي ساخت پادکست مي‌شود، Adobe audition يکي از بهترين‌ها است؛ اما گزينه‌هاي ديگري نيز وجود دارند. اين بخش نيز به‌طور کامل در ادامه توضيح داده مي‌شود.

قالب خود را بشناسيد

قالب‌هاي متعددي براي توليد پادکست وجود دارد. برخي از آن‌ها مهمان دارند، برخي ديگر کاملا شخصي هستند، حتي پادکست‌هايي وجود دارد که از تماس تلفني با مخاطبان به‌عنوان روشي براي توليد محتوا استفاده مي‌کنند. ميليون‌ها روش براي قالب‌بندي پادکست وجود دارد، فقط بايد در نظر بگيريد که چه چيزي براي شما مناسب است.

از انتشار نترسيد

به‌عنوان آخرين نکته بايد گفت از انتشار نترسيد. هنگامي که اولين پادکست خود را توليد کرديد، سعي کنيد آن را براي مخاطبان مختلف ارسال کنيد. ميتونه در قدم‌هاي اوليه، اپيزود جديد را براي دوستان و آشنايان بفرستيد و از آن‌ها بخواهيد نقد‌هاي سازنده خود را با شما در ميان بگذارند. با اين شيوه مي‌تواني سرعت پيشرفتتان را چند برابر کنيد.

پادکست

ساخت پادکست

شروع پادکست کار دشواري نيست؛ اما براي راه‌اندازي آن بايد چند مرحله را طي کنيد. در ادامه فهرست مراحل اصلي که بايد براي توليد پادکست پشت سر بگذاريد مشاهده مي‌کنيد:

  • انتخاب موضوع و نام
  • قالب پادکست و اپيزودها
  • ساخت کاور
  • موسيقي آغاز و پايان
  • ضبط و ويرايش صدا
  • ارسال به پادکچرها

 برنامه‌ريزي

اين مرحله اوليه اغلب ناديده گرفته‌شده ساخت پادکست است. بهتر است براي اين قسمت زمان مناسبي اختصاص دهيد. از دفترچه يا تخته براي انجام اين کار استفاده کنيد تا به حرفه‌اي‌ترين روش ممکن انجام شود.

انتخاب موضوع

پادکست بايد روي يک موضوع خاص متمرکز شود. سعي کنيد آن را محدود به موضوعي کنيد بتواند قسمت‌هاي بسياري (بيش از ۱۰۰) را پشتيباني کند. براي مثال، به جاي داشتن پادکستي با موضوع « اکتيو يت‌هاي خارج از خانه»، در مورد پياده‌روي صحبت کنيد. هميشه مي‌توانيد پس از محبوبيت بيشتر، موضوع خود را گسترش دهيد.

انتخاب ميزبان مشترک (اختياري)

آيا دوست، فاميل يا همکاري داريد که بخواهيد با او پادکست را ميزباني کنيد؟ اگه ميزبان مشترک داشته باشيد شروع پادکست بسيار آسان‌تر خواهد بود. اگه هر دو ديدگاه خود را درباره يک موضوع به اشتراک بگذاريد، طبيعتاً مکالمه جذاب‌تري خواهيد داشت.

همچنين داشتن شخصي همراه براي ادامه امور مي‌‌تواند مفيد باشد. به‌علاوه، مي‌توانيد کارهاي اضافي ويرايش، تبليغ و موارد ديگر را تقسيم کنيد. هرچند ممکن است نکات منفي نيز وجود داشته باشد. بايد هر دو فرد به انجام کارهاي مربوط به پادکست براي طولاني‌مدت متعهد باشند و گاهي يکي از افراد مايل به ادامه همکاري نيست.

انتخاب اسم

اگه به چارت پادکست‌هاي برتر کست‌باکس نگاه کنيد، نام‌هاي مختلفي را مشاهده خواهيد کرد. بعضي از آن‌ها نمادي از موضوع پادکست هستند اما برخي ديگر معناي خاصي ندارند. شما بايد اسمي را براي پادکست خود انتخاب کنيد که از موضوعتان گسترده‌تر است. نام نبايد به شکلي باشد که موضوع پادکست را بيش از اندازه نيچ کند.

قالب‌بندي پادکست

ابتدا بايد به مسئله زمان دقت کنيد. در دنياي توليد محتواي صوتي، پادکست‌هاي ۵ دقيقه‌اي و ۶ ساعته در کنار يکديگر قرار مي‌گيرند و هر کدام نيز مي‌توانند در حوزه خود موفق باشند. هر مدت‌زماني که براي پادکست شما مناسب است انتخاب کنيد.

نکته بعدي سبک است. پادکست‌هاي مصاحبه‌اي پرطرفدار هستند؛ اما آيا شما نيز بايد اين روش را در پيش بگيريد؟ مسلما خير. بايد سبک مختص خود را پيدا کنيد و پادکست را بر اساس آن بسازيد. البته مي‌توانيد گاهي اوقات براي افزايش شنونده از ميهمان نيز دعوت کنيد.

قالب‌بندي اپيزود

يک اپيزود از پادکست بايد چه مواردي را شامل شود؟ به‌عنوان مثال، مي‌توان در يک پادکست معمولي به ترتيب تيزر، موسيقي ابتدايي، خوشامدگويي، آگهي، مصاحبه، کال تو اکشن و موسيقي پاييني را شنيد. مي‌توانيد براي قالب اپيزودهاي خود خلاقانه عمل کنيد.

تنها به ياد داشته باشيد که هر قسمت بايد هم به شنونده‌هاي قديمي و هم به شنونده‌هاي تازه‌وارد توجه کنيد.

ساخت پادکست

ساخت کاور

کاور اولين چيزي است که مخاطب مشاهده مي‌کند. بسياري از افراد با مرور روزانه فهرست پادکچرها و مشاهده تصاوير کاور، پادکست انتخاب مي‌کنند. اگه خود توانايي طراحي تصاوير جذاب و خلاقانه را نداريد، حتما از يک گرافيست کمک بگيريد.

انتخاب موسيقي ابتدايي

براي اينکه بيشتر در ذهن شنونده بمانيد، يک موسيقي ابتدايي جذاب انتخاب و آن را اول هر اپيزود پخش کنيد. حتي مي‌توانيد موسيقي اختصاصي پادکست خود را خلق و از آن استفاده کنيد.

ضبط و ويرايش

پس از انتخاب محتوا و نوشتن موارد مورد نياز، بايد ضبط پادکست را شروع کنيد. ويرايش يکي از مهم‌ترين قسمت‌هاي توليد پادکست است. اين قسمت را در بخش نرم‌افزار ساخت پادکست به‌طور کامل توضيح مي‌دهيم.

انتخاب ميزبان

براي شروع نيازي نداريد از ميزبان‌هاي حرفه‌اي استفاده کنيد. مسلما گزينه‌هاي رايگان به اندازه نمونه‌هاي پولي کامل نيستند اما مي‌توانند به تازه‌کارها براي شروع کمک کنند. در ادامه چند نمونه از ميزبان‌هاي محبوب (رايگان و پولي) را معرفي مي‌کنيم:

Anchor

يکي از جديدترين ميزبان‌هاي موجود، انکر است اما طرفداران بسياري دارد. اين سرويس به‌صورت رايگان در اختيار پادکسترها قرار مي‌گيرد.

Buzzsprout

يکي ديگر از گزينه‌هاي موجود، Buzzsprout است که علاوه بر داشتن سرويس‌هاي اشتراکي، پلن رايگان نيز دارد. به نظر مي‌رسد اين ميزبان براي تازه‌کارها مناسب باشد.

Blubrry

اگه به دنبال ميزباني کهنه‌کارتر هستيد، بلوبري براي شما است. اين سرويس هنوز هم به‌روز مي‌شود و خدماتي خوبي به يوزرهاي ش ارائه مي‌کند. البته اين سرويس رايگان نيست و قيمت آن از ۱۲ دلار براي اشتراک معمولي آغاز مي‌شود.

انتشار پادکست

در نهايت نيز مي‌توانيد پادکست خود را منتشر کنيد. به ياد داشته باشيد که از تيتر جالب، کاور جذاب، تگ‌هاي مناسب و توضيحات کامل استفاده کنيد تا در رتبه‌بندي مقام مناسبي به دست آوريد.

 موضوع براي ساخت پادکست

يکي از اصلي‌ترين سؤال‌ها در ذهن پادکسترهاي جوان که تازه مسير جديدي براي توليد محتوا پيدا کرده‌اند اين است: درباره چه چيزي صحبت کنم؟

يکي از چالش‌برانگيزترين قسمت‌ها در مورد اينکه چطوري يک ميزبان پادکست موفق باشيد، يافتن ايده‌هاي پادکستي است که هم براي شما و هم براي مخاطبان هدفتان جالب باشد. در نهايت، انتخاب يک موضوع پادکست که علاقه زيادي به آن داريد کليد دستيابي به موفقيت است. در اينجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک مي‌کند ايده‌هاي خود را محدود کرده و موضوع پادکست مناسبي انتخاب کنيد.

با علايق و سرگرمي‌هاي خود شروع کنيد

مهم است که موضوع پادکستي را انتخاب کنيد که واقعاً به آن علاقه داريد. در غير اين صورت، مخاطبان بي‌علاقگي شما را متوجه مي‌شوند. اگه سعي کنيد در مورد موضوعاتي که علاقه خاصي به آ‌ن‌ها نداريد صحبت کنيد، شنوندگان ممکن است احساس کنند که شما جعلي يا غيرعادي هستيد.

به‌علاوه، اگه روي موضوعاتي که دوست داريد تمرکز کنيد، احتمالاً پادکست جذاب‌تري خواهيد داشت. به علايق، سرگرمي‌ها و زمينه‌هاي تخصصي خود فکر کنيد يا موضوعاتي را که اغلب با دوستان و خانواده در مورد آن‌ها بحث مي‌کنيد يادداشت کنيد.

ساخت پادکست

اهداف خود را ارزيابي کنيد

اگه هدفتان آموزش و آگاهي دادن به شنوندگان است، پادکست شما احتمالاً رويکرد ژورناليستي بيشتري خواهد داشت؛ اما اگه سرگرمي مورد توجه شما باشد، ممکن است ساختار رسمي کمتري داشته باشيد. حتي برخي از پادکست‌ها به دنبال فروش محصولات خاصي هستند که در اين صورت موضوعات مکالمه بايد ويژگي‌هاي محصول و ساير اطلاعات را برجسته کند.

برنامه‌ريزي براي دعوت از ميهمانان را در نظر بگيريد

دعوت از ميهمانان به پادکست شما ميتونه راهي عالي براي جذب شنوندگان جديد و افزايش تعامل پادکست شما باشد. هنگامي که موضوعات مختلف پادکست را مي‌سنجيد، از خود بپرسيد آيا دوست داريد درباره اين موضوع با فرد ديگري صحبت کنيد؟

اگه جواب تان مثبت، ممکن است بخواهيد موضوعي را انتخاب کنيد که فضاي بيشتري براي ايده‌ها، نظرات و تخصص‌هاي جديد دارد.

چه چيزي شما را از رقبا متمايز مي‌کند

صنعت پادکست هر دقيقه بزرگ‌تر و متنوع‌تر مي‌شود، بنابراين براي موفقيت يک پادکست جديد بايد متمايز باشيد. موضوع پادکستي را انتخاب کنيد که خلأ موجود در گزينه‌هاي فعلي را پر کند.

ساخت پادکست

تجهيزات ساخت پادکست

ميکروفون

همان‌طور که پيش‌تر گفتيم، براي توليد پادکست به تجهيزات مختلفي نياز است. در ميان تمامي وسيله‌هايي که پادکستر براي توليد محتواي خود نياز دارد، ميکروفون مهم‌ترين گزينه است. در اين بخش از مطلب ، ۳ چند ميکروفون مناسب انجام اين کار معرفي مي‌شود.

براي آشنايي با بهترين ميکروفون ها براي ساخت پادکست و استريم مي‌توانيد مطلب مربوط به آن را مشاهده کنيد.

 نرم‌افزار ساخت پادکست

همان‌طور که پيش‌تر اشاره شد، ويرايش يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي توليد پادکست است که از کات کردن صدا تا فشرده‌سازي و ميکس کردن را شامل مي‌شود. در اين بخش ۵ نرم‌افزار و اپليکيشن مناسب براي توليدکنندگان محتواي صوتي معرفي مي‌شود.

نرم‌افزار Pro Tools

بهترين نرم‌افزار ويرايش موجود در حوزه پادکست، Pro Tools است. در آن تمامي ابزارهايي که ممکن است در فرايند ضبط، ويرايش و مسترينگ نياز شود، موجود است. البته اگه تازه‌کار هستيد، بهتر است از شيرجه زدن در محيط فوق حرفه‌اي اين نرم‌افزار خودداري کنيد. هر زمان که به ويرايش و مسترينگ صدا تسلط پيدا کرديد، استفاده از Pro Tools را آغاز کنيد. اين نرم‌افزار از پلاگين‌هاي بسيار قدرتمندي پشتيباني مي‌کند.

نرم افزار ساخت پادکست

نرم‌افزار Adobe Audition

اين نرم‌افزار را مي‌توان يکي از کامل‌ترين موارد موجود در دنياي فناوري دانست. ادوبي آديشن تمامي امکاناتي که نياز داريد را به همراه دارد. حتي اگه ابزار مورد نظر در آن وجود نداشت مي‌توانيد با استفاده از پلاگين‌هاي مختلف به بهترين حالت ممکن صداي خود را ويرايش کنيد. فرقي نمي‌کند شما انساني آماتور يا حرفه‌اي هستيد، هر کس به اندازه توانايي خود ميتونه از اين نرم‌افزار بهره ببرد.

از قابليت‌هاي متعدد آن مي‌توان به ميکس صدا، ضبط صدا، حذف نويز و پارازيت، تبديل صدا و ديگر موارد اشاره کرد. علاوه بر تمام ويژگي‌هاي يادشده، ادوبي آديشن ميتونه حجم فايل‌هاي صوتي را نيز کاهش بدهد.

نرم افزار ساخت پادکست

نرم‌افزار Sound Forge

از ديگر گزينه‌هاي قدرتمند در زمينه ويرايش پادکست، Sound Forge نام دارد. اين نرم‌افزار قابليت‌هاي متعددي از جمله امکان ضبط صدا و ويرايش آن، از بين بردن نويز و پارازيت پس‌زمينه، کاهش حجم فايل و ايجاد افکت‌هاي صوتي دارد. يکي از ويژگي‌هاي کاربردي Sound Forge امکان تبديل تبديل فرمت‌هاي صوتي به يکديگر است.

نرم افزار ساخت پادکست

نرم‌ افزار Audacity

Audacity يکي را رايج‌ترين نرم‌افزارهاي ويرايش پادکست بين پادکسترهاي نوپا است. رابط کاربري اين نرم‌افزار از نمونه‌هايي که تا حالا از آن‌ها نام برده شد، آسان‌تر است. اين برنامه روي سيستم‌عامل‌هاي ويندوز، مکنتاش و لينوکس نصب مي‌شود.

بيشتر امکاناتي که براي ويرايش پادکست خود نياز داريد در اين نرم‌افزار وجود دارد؛ اما مهم‌تر از همه ويژگي‌هاي Audacity، رايگان بودن آن است.

نرم افزار ساخت پادکست

نرم‌ افزار GarageBand

در نهايت به GarageBand، يکي از قدرتمندترين ابزارهاي ويرايش صدا مي‌رسيم. همين ابتدا بايد به اين مسئله اشاره کرد که متأسفانه اين نرم‌‌افزار صرفا براي سيستم عامل مکينتاش طراحي شده و نمي‌توان آن را روي ويندوز و لينوکس نصب کرد.

مي‌توان از قابليت‌هاي جذاب GarageBand به کتابخانه عظيم ملودي‌هاي موسيقي قابل ويرايش اشاره کرد که کاربر ميتونه بنا به نياز خود از آن‌ها استفاده کند. اين نرم‌افزار براي کساني که از محصولات اپل استفاده مي‌کنند و تازگي پا به دنياي ويرايش گذاشته‌اند مناسب است.

نرم افزار ساخت پادکست

نرم‌افزار ساخت پادکست اندرويد

اگه به توليد محتواي صوتي و انتشار آن در پلتفرم‌هاي مختلف علاقه‌مند هستيد اما به رايانه دسترسي ندارد، نگران نباشيد! توسعه‌دهندگان اندرويد موفق به ساخت اپليکيشن‌هاي کاربردي و حرفه‌اي شده‌اند که مي‌توانند در سفر توليد پادکست ياري‌دهنده علاقه‌مندان داشته باشند. در ادامه ۵ اپليکيشن اندرويدي در زمينه توليد پادکست معرفي شده است.

اپليکيشن Anchor

براي کساني که دوست دارند با گوشي هوشمند به‌راحتي پادکست بسازند، اپليکيشن انکر ميتونه بهترين گزينه ممکن باشد. اين اپليکيشن رابط کاربري ساده‌اي براي يوزرهاي موبايل فراهم مي‌کند تا با لمس چند گزينه بتوان پادکست خد را ضبط،‌ تدوين و منتشر کرد. البته Anchor بيش از آنکه يک اپليکيشن ساده باشد، يکي از بهترين پلتفرم‌هاي انتشار پادکست است. با ساخت و انتشار پادکست در پلتفرم انکر، مي‌توانيد با گذاشتن تبليغات در آن درآمدزايي کنيد.

اپليکيشن انکر به شما کمک مي‌کند پادکست‌هاي خود را در بسترهاي مختلف ديگر آپلود و منتشر کنيد. برنامه Anchor را مي‌توانيد براي اندرويد و iOS دانلود کنيد.

نرم افزار ساخت پادکست اندرويد

اپليکيشن Speaker Studio

اسپيکر استوديو يکي از بهترين اپليکيشن‌هاي گوشي براي ساخت پادکست است؛ البته در حالتي که بخواهيد پادکست‌هاي ۱۵ دقيقه‌اي بسازيد. شايد تنها مشکل برنامه اسپيکر استوديو محدوديت مدت‌زمان توليد پادکست يعني ۱۵ دقيقه باشد. اين اپليکيشن ويژگي‌هايي مانند رابط کاربري کامل استوديوي مجازي، پخش زنده پادکست، کنترل‌هاي صداي چند کاناله و بارگذاري خودکار را ارائه مي‌دهد. هنگام استفاده از اين اپليکيشن مي‌توانيد فايل را در هاست خود يا يک سرويس ميزباني پادکست اختصاصي مانند Soundcloud بارگذاري کنيد.

اسپيکر استوديو قابليت ويرايش کامل اطلاعات فايل صوتي را به شما مي‌‌دهد و مي‌توانيد براي فايل صوتي خود عنوان، توضيحات، عکس کاور و نام هنرمند را وارد کنيد. پس اگه فکر مي‌کنيد که موقعيت مناسبي براي ضبط کردن يک پادکست ۱۵ دقيقه‌اي داريد، مطمئن باشيد که اپليکيشن اسپيکر استوديو مي‌‌تواند يکي از بهترين گزينه‌هاي ممکن براي شما باشد.

اين اپليکيشن، قابليت اشتراک‌گذاري سريع در توييتر و فيسبوک را براي مخاطبانش فراهم ساخته است که بعد از ساخت پادکست، به‌سرعت مي‌توانيد آن را وارد شبکه‌‌هاي اجتماعي ذکرشده کنيد. حتي Speaker Studio به شما اين امکان را مي‌دهد که پادکست خود را در يوتيوب و iHeartRadio به اشتراک بگذاريد (البته براي گزينه دوم نياز به خريد اشتراک ماهيانه ۷ دلار داريد). همچنين مي‌توانيد براي داشتن کيفيت بهتر، ميکروفون پادکست مناسبي تهيه و آن را از طريق OTG به گوشي هوشمند خود متصل کنيد.

نرم افزار ساخت پادکست اندرويد

اپليکيشن Podbean

پادبين يکي از بزرگ‌ترين بسترهاي ساخت پادکست است که ماهانه با قيمت ۴ دلار به فروش مي‌رسد. چند سال پيش نسخه موبايل اين بستر براي اندرويد و iOS منتشر شد که فضاي ابري ۱۰۰ مگابايتي در اختيار پادکست‌سازها قرار مي‌دهد. در پادبين مي‌توانيد پادکست خود را ضبط و بعد، مستقيم داخل بستر آن منتشر کنيد.

اگه پادکست خود را خارج از فضاي پادبين ضبط کرده باشيد، مي‌توانيد به‌راحتي آن را به پادبين وارد کنيد و ادامه ويرايش را از داخل اين اپليکيشن انجام بدي . يکي از امکانات فوق‌العاده پادبين، امکان پادکست زنده آن است که مي‌توانيد راديو زنده خود را از طريق اين اپليکيشن داشته باشيد و اين ويژگي به‌ندرت در اپليکيشن يا حتي نرم‌افزارهاي ديگر يافت مي‌شود.

نرم افزار ساخت پادکست اندرويد

اپليکيشن SoundCloud

آيا به اپ ضبط پادکستي نياز داريد که آپلود در هاست رايگان را ارائه دهد؟ SoundCloud گزينه ايده‌آلي است که دسترسي به کتابخانه گسترده پلتفرم‌هاي محبوب را نيز فراهم مي‌کند.

متأسفانه نمي‌توان براي ضبط پادکست از اين اپليکيشن استفاده کرد اما SoundCloud ويژگي‌هاي مناسبي را در بخش بارگذاري ارائه مي‌دهد که از آن‌ها مي‌توان به‌سادگي فرايند آپلود و امکان ويرايش اساسي براي نام آهنگ، ژانر، توضيحات، تصوير روي جلد اشاره کرد. همچنين مي‌توان قطعه‌هاي توليدشده را به حالت شخصي يا عمومي تغيير داد. به ياد داشته باشيد که مي‌توانيد پست‌هاي موجود در SoundCloud را امبد کرده و در هر شبکه اجتماعي به اشتراک بگذاريد.

نرم افزار ساخت پادکست اندرويد

اپليکيشن Podomatic Podcast Recorder

گزينه ديگر براي ضبط پادکست در اندرويد، Podomatic است که قابليت‌هاي مختلفي مانند امکان اشتراک‌گذاري در شبکه‌هاي اجتماعي، اطلاعات آماري دقيق و فضاي ذخيره‌سازي ابري را ارائه مي‌دهد. با استفاده از اين اپليکيشن به ويژگي‌هاي مختلفي از جمله ضبط آسان، ۵۰۰ مگابايت فضاي ذخيره‌سازي و پهناي باند ۱۵ گيگابايتي براي حساب‌هاي رايگان و انتشار در معروف‌ترين شبکه‌هاي پخش (اپل پادکست، اسپاتيفاي و گوگل پادکست) دسترسي خواهيد داشت.

متأسفانه، Podomatic Podcast Recorder داراي ابزاري براي ويرايش نيست.

نرم افزار ساخت پادکست اندرويد

افزايش تاثيرگذاري پادکست

به‌عنوان آخرين بخش بايد درباره روش‌هاي افزايش تأثيرگذاري پادکست صحبت کرد. براي توليد محتواي مؤثر، بايد آن را به‌گونه‌اي تهيه کنيد تا مخاطبان نه‌تنها آن را دوست داشته باشند بلکه روزانه با آن درگير شوند. از آنجا که اين روزها پادکست‌ها يکي از ساده‌ترين روش‌هاي دسترسي به محتوا هستند، مي‌توانند بسيار اعتيادآور باشند؛ اما همچنان مجبوريد براي داشتن مخاطب‌هاي بيشتر، محتواي باکيفيت توليد کنيد و براي تبليغات خود ذکاوت داشته باشيد.

در ادامه چند نکته بسيار مهم براي ساخت پادکست مؤثر ذکر شده است:

محتوا در مورد شما نيست

حقيقت اين است که همه دنيا را از نگاه خودشان مي‌بينند. حتي برخي معتقدند محبوب‌ترين کلمه هر شخص نام خود او است. اگه مي‌خواهيد افراد را متوجه پادکست خود کنيد، به‌طوري‌که با آن درگير شده و به اشتراک بگذارند، بايد محتوا را در مورد آن‌ها بسازيد، نه خودتان.

با مخاطبان تعامل برقرار کنيد. از مهمانان و همچنين افراد يا برندهاي تأثيرگذار ديگري که در موردشان بحث مي‌کنيد، نام ببريد. آن‌ها را در شبکه‌هاي اجتماعي تگ کنيد. اين کار دسترسي به شما را آسان‌تر کرده و پادکستتان را در موتورهاي جست‌وجو شاخص مي‌‌کند.

سيستم اشتراک‌گذاري محتوا ايجاد کنيد

سخاوتمندي مهم است. تحقيقات ثابت کرده، اگه چيزي مي‌خواهيد، ابتدا بايد چيزي باارزش ارائه دهيد. توجه کنيد که هميشه نيز نبايد انتظار برگشت خوبي‌هايي که مي‌کنيد را داشته باشيد.

محتواي تعاملي ايجاد کنيد

به ياد داشته باشيد که افراد با محتوايي درگير مي‌شوند که برايشان ارزش و اهميت دارد. محتواي شما بايد ارزشمند باشد تا مخاطب با آن تعامل ايجاد کند.

تأثير بصري را فراموش نکنيد

پادکست ممکن است يک بستر صوتي محور باشد؛ اما تصاوير براي تبليغ نمايش شما کليدي هستند. شبکه‌هاي اجتماعي، وب‌سايت و تصاوير کاور پادکست شما بايد منحصر‌به‌فرد باشد. سازگاري با برند بسيار مهم است؛ اما از تازگي غافل نشويد. تحقيقات نشان داده است مغز انسان نسبت به موارد تازه، جواب مي‌دهد و همين مسئله باعث کشف محتواهاي جديد و درک آن‌ها مي‌شود.

کليک‌بيت در نهايت آسيب مي‌زند

به‌عنوان آخرين نکته براي داشتن پادکستي مؤثر بايد به ضرر کليک‌بيت اشاره کرد. عناويني که تنها براي جذب کليک است، غير قابل اعتماد شناخته شده و ارزش کمي دارند. سردبيران نشريات مهم اعلام کرده‌اند که استفاده از کليک‌بيت در طولاني‌مدت به شما آسيب مي‌زند؛ زيرا مخاطبان براي تعامل مداوم بايد به شما اعتماد کنند. اين امر ميتونه با هوشمندتر شدن الگوريتم‌ها، به رتبه‌بندي موتور جستجوگر شما آسيب برساند.

سخن آخر

در حال حاضر، هرروز افراد بيشتري در حال ورود به دنياي پادکست‌ها هستند. محتواي صوتي که هر کجا مي‌توان به آن گوش داد. اگه قصد داريد در اين زمينه توليد محتوا کنيد، مطمئن باشيد که داشتن يک موضوع جذاب و استمرار در توليد، کليدهاي اصلي مسيرتان هستند. از خلق ايده‌هاي جديد نترسيد و به ياد داشته باشيد مردم منتظر محتواي جديد و خلاقانه هستند.

اگه به نکته‌هاي گفته‌شده دقت کنيد، مي‌توانيد مسير پيش روي خود را بيشتر بشناسيد و با ثبات بيشتري در آن قدم برداريد. تيم ايران ديتا نوين براي شما آرزوي موفقيت مي‌کند.

پرسش‌هاي متداول

پادکست چيست؟

پادکست مجموعه‌اي از اپيزودهاي صوتي است که همه آن‌ها روي يک يا چند موضوع خاص مانند دوچرخه‌سواري يا استارتاپ متمرکز شده‌اند.

بهترين برنامه هاي ساخت پادکست کدامند؟

براي ساخت پادکست مي‌توان از Adobe Audition ،Audacity، Sound Forge استفاده کرد.

بهترين اپليکيشن هاي اندرويد ساخت پادکست کدامند؟

 اپليکيشن Anchor، اپليکيشن Speaker Studio و اپليکيشن Podbean از جمله برنامه هاي کاربردي براي ساخت پادکست در اندرويد هستند.
اطلاعات فایل
  • پسورد: www.irandatanovin.ir
راهنمای دانلود

براي دانلود، وارد باکس دانلود شده و بر روي نسخه مورد نظر خود کليک کنيد و منتظر بمانيد تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخيره شدن فايل را انتخاب کنيد و منتظر بمانيد تا دانلود تمام شود.

اگر نرم افزار مديريت دانلود نداريد، پيشنهاد مي شود براي دانلود فايل ها حتماً از يک نرم افزار مديريت دانلود و مخصوصاً internet download manager استفاده کنيد.

فايل هاي قرار داده شده براي دانلود به منظور کاهش حجم و دريافت سريعتر فشرده شده اند و ما براي آسايش و راحتي شما از بسته نصبي استفاده کرده ايم

فايل هاي کرک به دليل ماهيت عملکرد در هنگام استفاده ممکن است توسط آنتي ويروس ها به عنوان فايل خطرناک شناسايي شوند در اين گونه مواقع به صورت موقت آنتي ويروس خود را غير فعال کنيد.

اگر نرم افزار نياز به فعال سازي و کرک شدن داشته باشد توضيحات کامل آن در پوشه مربوطه به همراه فعال ساز وجود دارد

امتیاز دهید

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاه ها

ديدگاه خود را با ساير بازديدکنندگان اين مطلب به اشتراک بگذاريد. در ارسال ديدگاه به قوانين زير توجه کنيد.

  • ديدگاه خود را به زبان فارسي بنويسيد.
  • ديدگاه هاي فينگليش تائيد نميشوند.
  • ديدگاه هايي که جنبه تبليغاتي داشته باشند تائيد نخواهند شد.
  • ديدگاه هاي داراي الفاظ رکيک يا توهين تائيد نخواهند شد.
کانال تلگرام ايران ديتا نوينصفحه اينستاگرام ايران ديتا نوين