عکاسي لنداسکيپ چيست ؛ هر آنچه براي شروع بايد بدانيم

بازدید: 68
دیدگاه: 0
نویسنده: وحيدي زمان زاده
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1400

حضور در طبيعت و ثبت لحظات کاري است که امروزه بسياري از افراد انجام مي‌دهند. مهم‌ترين نکته در عکاسي لذت بردن از لحظات است؛ به‌خصوص عکاسي منظره که فرصت تجربه‌ي هواي تازه و فضاي آرام فراهم مي‌کند. در اين مطلب به معرفي نکات و ابزار لازم براي عکاسي منظره مي‌پردازيم.

عناويني که در اين مطلب خواهيد خواند:

عکاسي لنداسکيپ يا منظره چيست

عکاسي منظره به هنر ثبت چشم‌اندازهاي طبيعي و فضاي باز گفته مي‌شود. بهترين تصاوير از جمله چشم‌اندازهاي وسيع تا جزئيات کوچک، ارتباط عکاس با طبيعت و درک او از دنياي اطراف را نشان مي‌دهند. عکاسي منظره بهترين روش براي جدا شدن از زندگي شلوغ روزمره و لذت بردن از فضاهاي طبيعي است. عکاسي منظره براي برخي افراد به معني ساعت‌ها و روزها سفر و جستجو زيبايي است. برخي هم رؤياي تبديل شدن به عکاس تمام‌وقت حرفه‌اي در سر دارند و به چشم سرگرمي به عکاسي منظره نگاه نمي‌کنند.

شروع عکاسي منظره

صرف‌ نظر از اينکه با گوشي هوشمند عکاسي مي‌کنيد يا دوربين حرفه‌اي، اين راهنما برايتان مفيد است. الهام‌بخشي در عکاسي منظره اهميت زيادي دارد. منبع الهام شما کجا است؟ مي‌توانيد اين منبع را در زندگي روزمره‌ي خود هم پيدا کنيد: فيلم‌ها، مجموعه‌ها، هنر، رويدادهاي جديد و خلاصه هر چيزي که در اطرافتان است. اگه ايده‌اي داريد آن‌ها را بنويسيد. منبع الهام عکاسي منظره ميتونه يک موقعيت يا مکان خاص باشد. مي‌توانيد از چشم‌اندازي نزديک به خانه‌ي خود عکاسي کنيد يا به کشوري ديگر برويد. کاوش کردن بخش مهمي از عکاسي منظره را تشکيل مي‌دهد. قبل از هر چيز لازم است با ابعاد فني از جمله تجهيزات آشنا شويم. در بخش بعدي به نکات زيباشناسانه و نحوه‌ي اشتراک‌گذاري و سوژه‌يابي خواهيم پرداخت.

شروع عکاسي منظره

تجهيزات عکاسي منظره

به‌طور کلي تجهيزات، مهم‌ترين فاکتور در عکاسي لند اسکيپ يا منظره نيست. همان‌طور که در بخش قبل هم اشاره کرديم، عکاسي منظره را مي‌توان با گوشي هوشمند هم انجام داد. انتخاب تجهيزات تا حد زيادي به نوع کاربرد و سطح حرفه‌اي کارتان بستگي دارد. در هر صورت خالي از لطف نيست که به درکي اوليه از تجهيزات مهم عکاسي منظره برسيد.

تجهيزات عکاسي منظره

دوربين عکاسي

دوربين‌هاي ديجيتال به سه دسته تقسيم مي‌شوند: دوربين‌هاي point and shoot يا کامپکت، دوربين‌هاي DSLR و دوربين‌هاي بدون آينه. دوربين‌هاي point and shoot دوربين‌هاي ديجيتال کوچکي هستند که اغلب تازه‌کارها از آن‌ها استفاده مي‌کنند. لنز اين دوربين‌ها قابل تعويض نيست و حسگرهاي کوچکي دارند که کيفيت تصوير را محدود مي‌کنند. دوربين‌هاي پوينت اند شوت معمولا براي ثبت تصاوير فوري به کار مي‌روند. اگه در عکاسي جدي هستيد، نياز به دوربيني با سنسور بزرگ‌تر، تنظيمات دستي و قابليت تعويض لنز داريد.

دوربين‌هاي DSLR به دلايل متعدد محبوب‌ترين نوع دوربين براي عکاسي منظره هستند. با اين دوربين‌ها مي‌توانيد با فرمت RAW عکاسي کنيد و حداکثر جزئيات تصوير را ثبت کنيد. اين دوربين‌ها از حالت‌هاي مختلف عکاسي از جمله حالت دستي برخوردار هستند. DSLR-ها همچنين داراي حسگرهاي بزرگي هستند که مي‌توانيد انواع لنزها را روي آن‌ها نصب کنيد.

دوربين‌هاي بدون آينه فناوري نسبتا جديدي هستند. مشخصات اين دوربين‌ها با DSLR-ها يکسان است اما فاقد مکانيزم داخلي مثل آينه هستند. به همين دليل دوربين‌هاي بدون آينه معمولا سبک‌تر و کوچک‌تر هستند اما ارزان‌تر نيستند. در هر صورت اگه وزن و اندازه معيارهاي مهمي براي شما هستند مي‌توانيد از دوربين‌هاي بدون آينه استفاده کنيد.

مقايسه دوربين‌ها

اندازه‌ي سنسور

در بحث کيفيت تصوير، اندازه‌ي سنسور مهم‌ترين فاکتور است و برخلاف تصور، مگاپيکسل به اندازه‌ي سايز سنسور اهميت ندارد. بزرگ‌ترين سنسورها با عنوان فول‌فريم شناخته مي‌شوند؛ زيرا دقيقا هم‌اندازه با يک نگاتيو فيلم ۳۵ ميلي‌متري هستند. صرف‌ نظر از اينکه دوربين بدون آينه يا DSLR خريداري مي‌کنيد، براي سنسور فول‌فريم بايد هزينه‌ي بيشتري را بپردازيد.

حسگرهاي کوچک‌تر از فول‌فريم با عنوان کراپ سنسور شناخته مي‌شوند. انواع مختلفي از دوربين‌ها با اين نوع سنسورها وجود دارند که از نظر هزينه هم به‌صرفه‌تر هستند. سومين سنسور با اندازه‌ي کوچک‌تر سنسور چهار سوم است. در واقع طيف اندازه‌هاي مختلفي بين سه مورد سنسور يادشده قرار مي‌گيرند اما اين سه نوع از رايج‌ترين انواع‌اند. حسگرهاي کوچک‌تر از اين سه را مي‌توانيد در دوربين‌هاي کامپکت و دوربين‌هاي گوشي موبايل پيدا کنيد.

به‌طور کلي توصيه مي‌شود گزينه‌اي مقرون‌به‌صرفه را انتخاب کنيد که هم حس خوبي در دستانتان داشته باشد و هم داراي يک سيستم منو باشد. اين روزها انواع دوربين‌هاي DSLR و بدون آينه با تنوع بالا در دسترس قرار دارند که تقريبا همه امکانات يکساني را ارائه مي‌کنند پس وقت خود را صرف برتري برندهاي مختلف بر يکديگر نکنيد.

لنزها

پس از انتخاب دوربين بايد لنزهايي را انتخاب کنيد که انواع فاصله‌ي کانوني از زاويه‌ي وايد گرفته تا تله‌فوتو را در اختيارتان قرار بدهند. لنز وايد همه چيز را در ميدان ديدتان قرار مي‌دهد درحالي‌که لنز تله فوتو امکان بزرگ‌نمايي سوژه‌هاي دوردست را فراهم مي‌کند.

انتخاب لنز اهميت زيادي دارد؛ زيرا لنز بيشتر از دوربين بر خروجي عکس تأثير مي‌گذارد. وضوح، کنتراست، مقدار فوکوس، شفافيت و جزئيات همه تقريبا به واسطه‌ي لنز تعيين مي‌شوند. لنز تصوير را شکل مي‌دهد درحالي‌که دوربين تنها آن را ثبت مي‌کند. بسياري از عکاس‌ها دوربين‌هاي ارزان‌ قيمت را با لنزهاي باکيفيت ترجيح مي‌دهند. از آنجا که لنزها به‌مرور مستهلک نمي‌شوند سرمايه‌گذاري بر آن‌ها باارزش‌تر است.

لنز پرايم در مقايسه با لنز زوم

لنزها به دو شکل تقسيم مي‌شوند: پرايم و زوم. لنز پرايم داراي فاصله‌ي کانوني ثابت مثل ۳۵ ميلي‌متر است. لنز زوم داراي فاصله‌ي کانوني متغير است مثل ۱۸ تا ۵۵ ميلي‌متر. لنزهاي پرايم معمولا وضوح بيشتري نسبت به لنزهاي زوم دارند. اما لنزهاي زوم انعطاف بيشتري دارند و با وجود اين لنزها نيازي به لنزهاي متعدد ديگر نخواهيد داشت. توصيه مي‌شود از لنزهاي زوم براي عکاسي منظره استفاده کنيد که طيف کانوني ۱۰ تا ۲۰۰ ميلي‌متر را پوشش بدهند:

  • لنز زوم وايد ۱۰-۱۸ ميلي‌متر
  • لنز زوم معمولي ۱۸-۵۵ ميلي‌متر
  • لنز تله‌فوتو ۵۵-۲۱۰ ميلي‌متر

مقايسه لنز پرايم و زوم

سه‌پايه

سه‌پايه يکي از تجهيزات ضروري براي عکاسي لنداسکيپ است. وقتي نور زيادي در صحنه وجود داشته باشد مي‌توانيد با دست عکاسي کنيد اما در موقعيت‌هاي کن نور مثل طلوع يا غروب خورشيد نياز به سه‌پايه داريد تا بتوانيد از سرعت‌هاي شاتر پايين‌تر استفاده کنيد.

اغلب تکنيک‌هاي عکاسي منظره نيازمند استفاده از سرعت شاتر پائين هستند. انتخاب نوع سه‌پايه در اينجا حائز اهميت است. براي مثال يک سه‌پايه‌ي ارزان به اندازه‌ي کافي براي ثابت نگه‌داشتن دوربين و لنز يا در برابر انواع بادها قوي نيست. خريد اين نوع سه‌پايه‌ها هدر دادن پول است. از سوي ديگر اگه براي خريد يک سه‌پايه‌ي مناسب و محکم از برندي معتبر هزينه کنيد مي‌توانيد تا مدت‌ها از آن استفاده کنيد. همچنين از مقدار تحمل بار سه‌پايه‌ي خود اطمينان حاصل کنيد تا مطمئن شويد تا مدت‌ طولاني ميتونه دوربين شما را نگه دارد.

سه پايه عکاسي

فيلترها

بسياري از عکاس‌هاي منظره از فيلتر استفاده مي‌کنند. از فيلتر مي‌توانيد براي بهبود تصاوير خود استفاده کنيد. دو نمونه‌ي متداول فيلتر براي عکاسي منظره عبارت‌اند از: فيلتر پولاريزه و فيلتر تراکم خنثي يا ND. فيلترهاي اشباع ND هم مي‌توانند مفيد باشند اما استفاده از آن‌ها در شرايطي که خط افق صاف و تميز وجود ندارد کمي دشوار است.

فيلتر مدور پولاريزه: اين فيلتر براي عکاسي از آب و حذف انعکاس و درخشش از سطح آن مفيد است و امکان ثبت سنگ‌هاي زير سطح آب را مي‌دهد. همچنين به بهبود رنگ آسمان آبي يا حذف انعکاس از پنجره و ديگر سطوح درخشان در مناطق شهري کمک مي‌کند.

فيلتر پولاريزه

تصوير سمت چپ: بدون فيلتر پولاريزه، تصوير سمت راست: با فيلتر پولاريزه

فيلتر تراکم خنثي (ND): اگه مي‌خواهيد به روش لانگ‌اکسپوژر در ميانه‌ي روز با وجود نور زياد عکاسي کنيد مي‌توانيد اين فيلتر را در مقابل لنز خود نصب کنيد. اين فيلتر از برخورد نور اضافه به سنسور جلوگيري مي‌کند و امکان استفاده از سرعت شاتر کندتر را مي‌دهد. انواع اين فيلترها شدت مختلفي دارند و مي‌توان براي سطوح مختلف جذب نور از آن‌ها استفاده کرد. توجه داشته باشيد که اندازه‌ي فيلتر را متناسب با لنز خود انتخاب کنيد.

عکاسي با فيلتر ND

تجهيزات ديگر

مي‌توانيد در کيف دوربين خود بر اساس نياز و موقعيت، تجهيزات ذيل را هم حمل کنيد.

  • کنترل ريموت: براي عکاسي به روش لانگ اکسپوژر بدون لمس دوربين مي‌توانيد از کنترل ريموت استفاده کنيد. استفاده از کنترل راه دور همچنين براي اکسپوژرهاي طولاني‌تر از ۳۰ ثانيه مفيد است.
  • دمنده‌ي هوا (Rocket blower): براي حذف سريع گرد و غبار از سنسور مي‌توانيد از دمنده‌ي هوا استفاده کنيد. همچنين مي‌توانيد آب را از سطح لنزها و فيلترها پاک کنيد.
  • باراني براي دوربين: هميشه باراني‌هاي پلاستيکي يا باکيفيت را به دنبال داشته باشيد. در عکاسي منظره هيچ وقت نمي‌دانيد چه اتفاقي رخ مي‌دهد و آب‌و‌هوا چطوري تغيير مي‌کند.
  • پاک‌کننده‌ي لنز: از پارچه‌هاي باکيفيت براي تميز کردن لنز و فيلترهاي خود استفاده کنيد.
  • پاوربانک: وجود يک پاوربانک هميشه براي شارژ گوشي يا حتي دوربين لازم است. برخي دوربين‌هاي امروزي با پاوربانک شارژ مي‌شوند.
  • چراغ قوه: چراغ‌قوه به‌ويژه براي حرکت در مه يا تاريکي مطلق لازم است.
  • پهپاد: پهپادها مي‌توانند زاويه‌هاي وسيع‌تري را براي ثبت تصاوير منظره در اختيارتان قرار بدهند. اين روزها پهپادها در عکاسي منظره به محبوبيت بالايي رسيده‌اند. اين ابزارها کوچک و قابل حمل هستند. البته وجود پهپاد يک ضرورت نيست و به دلخواه مي‌توانيد از آن استفاده کنيد.

تصوير پهپادي

تصوير زيباي پهپادي در هلند

تنظيمات دوربين براي عکاسي منظره

تنظيمات دوربين بر اساس نوع منظره، زمان روز و آب‌و‌هوا متغير هستند اما به‌طور کلي تنظيمات اوليه را مي‌توان به شيوه‌ي ذيل تقسيم‌بندي کرد.

گشودگي ديافراگم

گشودگي ديافراگم يکي از مهم‌ترين تنظيمات عکاسي منظره است که عمق ميدان و وضوح تصوير به آن وابسته است. در عکاسي منظره معمولا مي‌خواهيم بخش زيادي از تصوير در فوکوس باشد. به همين دليل معمولا از گشودگي‌هاي ديافراگم نزديک به f/11 براي رسيدن به چشم‌انداز فوکوس بالا استفاده مي‌شود. به‌طور کلي براي عکاسي استاندارد منظره (مانند عکاسي از يک منظره‌ي معمولي در طول روز)، گشودگي ديافراگم بين f/7.1 و f/13 مناسب است. در اين محدوده کل تصوير در فوکوس قرار مي‌گيرد و وضوح کافي را دارد.

سرعت شاتر

سرعت شاتر در عکاسي منظره کاملا به موقعيت بستگي دارد. در شرايطي که حرکت زيادي در منظره وجود ندارد سرعت شاتر اهميت زيادي ندارد. به‌طور کلي گشودگي ديافراگم و سرعت شاتر مناسب به نوردهي صحيح کمک مي‌کنند. تنظيم سرعت شاتر کاملا به مقدار نور و زمان روز وابسته است.

اگه از سوژه‌هاي پرسرعت مثل پرنده‌ها عکاسي مي‌کنيد، سرعت شاتل ايده‌آل ميتونه حواي ۱/۱۰۰۰ ثانيه باشد و تمام حرکات را به‌صورت کامل ثبت کند. براي عکاسي از آبشار مي‌توانيد از سرعت شاتر بالا يا پائين استفاده کنيد. سرعت شاتر بالا براي زماني مخفيد است که بخواهيد از قطرات آب با جزئيات و بافت بالا عکس بگيريد. با کاهش سرعت شاتر به ۱/۵۰ ثانيه يا حتي يک ثانيه ظاهر آبشار به‌طور کامل تغيير مي‌کند و حالتي ابريشمي پيدا مي‌کند.

ايزو (ISO)

براي عکاسي منظره بهتر است از پايين‌ترين ايزوي دوربين خود استفاده کنيد که اغلب ايزوي ۱۰۰ و روي برخي دوربين‌ها ايزوي ۶۴ يا ۲۰۰ است. در ايزوي پائين بيشترين مقدار دايناميک رنج و کمترين مقدار نويز را خواهيد داشت؛ اما هنگام عکاسي در شب مي‌توانيد از ايزوهاي بالاتري مثل ۱۶۰۰ يا ۳۲۰۰ استفاده کنيد.

 عکاسي در حالت RAW

اغلب افراد به عکاسي با فرمت خروجي JPG عادت دارند که تنظيمات ديفالت اغلب دوربين‌ها است. JPG فرمتي فشرده است به اين معني که برخي داده‌هايي که دوربين ثبت مي‌کند براي رسيدن به فايل کوچک‌تر ناديده گرفته مي‌شوند. از سوي ديگر فرمت RAW کاملا غير فشرده است و هيچ اطلاعاتي را از عکس حذف نمي‌کند.

نتيجه‌ي عکاسي در حالت RAW، فايلي پرحجم است که مي‌توانيد از طريق Adobe Camera RAW، لايت روم، فتوشاپ و ديگر نرم‌افزارهاي ويرايش تصوير آن را باز کنيد. براي عکاسي منظره بهتر است در اين حالت عکاسي کنيد تا بعدا بتوانيد تنظيمات نور و جزئيات را تغيير بدي . اگه هميشه در حالت JPG عکاسي مي‌کنيد مي‌توانيد حالت ترکيبي RAW+JPEG دوربين را امتحان کنيد. به اين صورت هر دو فرمت خروجي را خواهيد داشت.

ادوبي کمرا را

نمايي از نرم‌افزار Adobe Camera Raw که براي تنظيم نور و رنگ تصاوير Raw به کار مي‌رود

حالت عکاسي منظره

دوربين‌هاي عکاسي حرفه‌اي داراي تنظيمات مختلفي به نام حالت يا مود (Mode) عکاسي هستند که به اين ترتيب دسته‌بندي مي‌شوند: حالت auto يا خودکار، حالت اولويت ديافراگم (aperture priority)، حالت اولويت شاتر (shutter priority)، حالت برنامه (program) و حالت دستي (manual). براي عکاسي منظره حالت اولويت ديافراگم توصيه مي‌شود اين حالت روي دوربين‌ها با حرف اختصاري A يا Av نشان داده مي‌شود.

دليل استفاده از حالت اولويت ديافراگم اين است که گشودگي ديافراگم ميتونه عمق ميدان تصوير را کنترل کند. عمق ميدان به بخشي از تصوير گفته مي‌شود که به‌طور کامل در فوکوس قرار مي‌گيرد. در تصاوير منظره هم معمولا همه چيز بايد در فوکوس باشد در نتيجه مي‌توانيد از تنظيمات f/11 يا f/18 در حالت اولويت ديافراگم استفاده کنيد؛ اما گاهي اوقات هم مي‌خواهيد تنها يک سوژه واضح باشد و بخش زيادي از تصوير خارج از فوکوس باشد در اين حالت مي‌توانيد از گشودگي ديافراگم f/4 يا f/5.6 استفاده کنيد. استفاده از حالت اولويت ديافراگم امکان انتخاب بر اساس چشم‌انداز هنري را مي‌دهد و دوربين هم بر همين اساس سرعت شاتر را انتخاب مي‌کند.

عمق ميدان سطحي

نمونه‌اي از عمق ميدان پائين که با بازتر شدن دريچه‌ي ديافراگم در مقاديري مثل f/4 به دست مي‌آيد

عمق ميدان بالا

عمق ميدان بالا: همه چيز تقريبا در فوکوس قرار دارد

حالت نورسنجي

نورسنجي ماتريسي متداول‌ترين حالت نورسنجي در عکاسي منظره است زيرا در اين حالت دوربين اطلاعات نور را از کل بخش‌هاي قاب مي‌خواند. نورسنجي ماتريسي بهترين حالت براي ثبت سايه‌ها و روشن‌ها است. اما در صورتي که سايه‌هاي بسياري تاريک يا روشني‌هاي بسياري درخشاني در تصوير وجود داشته باشند ممکن است نورسنج دوربين غير اکتيو شود. در اين شرايط مي‌توانيد به حالت نورسنجي نقطه‌اي سوييچ کنيد. در اين حالت دوربين قرائت‌هاي خود را بر اساس يک نقطه از قاب انجام مي‌دهد.

نورسنجي نقطه‌اي

نورسنجي نقطه‌اي

حالت فوکوس

دوربين‌هاي حرفه‌اي معمولا داراي چهار حالت فوکوس هستند: فوکوس خودکار تک‌شات (single shot autofocus)، فوکوس خودکار اتوماتيک (automatic autofocus)، فوکوس خودکار پيوسته و فوکوس کاملا دستي. بهترين گزينه براي عکاسي منظره فوکوس تک شات است زيرا تنها يک بار با نيمه فشردن دکمه‌ي شاتر فوکوس دوربين را تنظيم مي‌کند. ديگر حالت‌هاي فوکوس زماني مفيد هستند که سوژه‌اي متحرک در قابل داشته باشيد و بخواهيد فوکوس را روي آن قفل کنيد.

هيستوگرام

هنگام عکاسي سعي کنيد هيستوگرام دوربين را نگاه کنيد. دقت کنيد قله‌ي هيستوگرام به سمت چپ يا راست متمايل نشده باشد. با هيستوگرام مي‌توانيد توزيع سايه و روشني‌هاي تصوير را ببينيد. در صورتي که يک طرف هيستوگرام بالا رفته باشد و نمودار در ميانه نباشد، به اين معني است که جزئيات در بخش‌هايي از تصوير از بين رفته‌اند. اين ويژگي به‌ويژه در ويرايش نهايي تصاوير حائز اهميت است.

هيستوگرام دوربين

تکنيک هاي محبوب ديگر

براکتينگ: اگه نمي‌توانيد يک چشم‌انداز را به دليل کنتراست‌هاي قوي داخل هيستوگرام تنظيم کنيد (براي مثال کنتراست قوي هنگام طلوع يا غروب خورشيد) مي‌توانيد از تکنيک براکتينگ استفاده کنيد. در اين روش دوربين چند عکس تاريک و روشن ثبت مي‌کند تا کل دايناميک رنج صحنه را پوشش بدهد. اغلب دوربين‌ها داراي تنظيمات براکتينگ هستند. معمولا سه تا پنج عکس با يک يا دو درجه‌ي اختلاف نور ثبت مي‌شوند. بهترين نتايج به دوربين بستگي دارند.

نمونه براکتينگ

نمونه‌اي از براکتينگ براي نوردهي مجزاي پيش‌زمينه و آسمان

پاناروما: اگه لنز وايد نداريد مي‌توانيد در حالت پاناروما عکاسي کنيد. از حالت‌هاي پاناروماي خودکار دوربين استفاده نکنيد. بلکه مي‌توانيد تصاوير را به‌صورت جداگانه بگيريد. بهترين روش براي اين کار ثبت تصاوير در حالت پرتره (عمودي) با همپوشاني تقريبي ۵۰ درصد است. سپس مي‌توانيد تصاوير را در نرم‌افزار لايت‌روم کنار يکديگر قرار بدي .

عکاسي منظره پاناروما

عکاسي به شيوه پاناروما که از کنار هم قرار دادن تصاوير هم‌پوشا ساخته شده است

انباشته‌سازي فوکوس: گاهي خواهيم خيلي به پيش‌زمينه نزديک شويم. در فاصله‌ي نزديک حتي با گشودگي ديافراگم f/14 نمي‌توان همه چيز را در فوکوس نگه داشت. در اين صورت مي‌توان از تکنيکي به نام انباشته‌سازي فوکوس استفاده کرد. انباشته‌سازي فوکوس به معني ثبت تصاوير متعدد با فاصله‌هاي کانوني متفاوت و سپس ترکيب آن‌ها از طريق ويرايش تصوير ساده است به‌طوري‌که همه چيز در نهايت در فوکوس قرار بگيرند.

انباشته سازي فوکوس

نمونه‌اي از انباشته‌سازي فوکوس که براي قرار دادن لاله‌ها و نماي پس‌زمينه در فوکوس طراحي شده است

جستجوي چشم‌انداز عکاسي

چه منظره‌هايي برايتان جذاب هستند. در عکاسي منظره لازم است با دقت اطراف خود را بررسي کنيد. حتي مسير عادي به سمت محيط کار ميتونه سوژه‌هاي جالبي را در اختيارتان قرار بدهد. اغلب اوقات به دليل عدم توجه به محيط اطراف سوژه‌هاي بسيار خوبي را از دست مي‌دهيد. سعي کنيد هميشه نگاهي تازه به محيط اطراف داشته باشيد و وقتي سوژه‌اي جالب يافتيد خيلي ساده با تلفن هوشمند آن را ثبت کنيد.

تصاوير گوگل

گوگل ابزار بسيار قدرتمندي است. مي‌توانيد تصاوير و موقعيت‌هاي دلخواه را از طريق بخش تصاوير گوگل پيدا کنيد. حتي اگه تصويري نام يا آدرس مشخصي نداشته باشد مي‌توانيد از قابليت معکوس جستجوي تصاوير گوگل براي پيدا کردن داده‌هاي مربوط به تصاوير مشابه آن استفاده کنيد.

اگه براي بازديد از موقعيتي جديد برنامه‌ريزي مي‌کنيد خيلي ساده نام آن مکان را در Google Images تايپ کنيد و عبارت photo spots را به آن اضافه کنيد. به اين صورت محبوب‌ترين تصاوير از چشم‌انداز مورد نظر را پيدا مي‌کنيد.

اينست اگه ام

اينست اگه ام يکي از بهترين منابع الهام‌بخش براي جستجوي چشم‌انداز است؛ اما بايد روش حداکثر استفاده از اينست اگه ام را بدانيد. براي مثال مي‌توانيد خيلي ساده لوکيشن‌هاي مختلف را جستجو کنيد. حتي دورافتاده‌ترين مکان‌هاي روي زمين تصاويري دارند. شايد اين تصاوير کيفيت بالايي نداشته باشند اما مي‌توانند ايده‌هاي عکاسي را در اختيارتان بگذارند.

گزينه‌ي ديگر جستجوي تصاوير با استفاده از هشتگ است. از طريق places مي‌توانيد محبوب‌ترين تصاوير و موقعيت‌ها را پيدا کنيد و سپس هشتگ‌هاي به‌کاررفته را ببينيد. از طريق اين هشتگ‌ها مي‌توانيد تصاوير بيشتري را پيدا کنيد. هشتگ‌ها روش خوبي براي موقعيت‌يابي در اينست اگه ام هستند.

Google Earth Pro

گوگل ارث يکي از منابع برجسته براي يافتن موقعيت کاني است. با اين ابزار مي‌توانيد حتي خانه‌ي خود را به‌صورت سه‌بعدي ببينيد. گوگل ارث اين روزها با جزئيات بالايي همراه است. مي‌توانيد چشم‌اندازهاي کوهستاني را با جزئيات زيادي ببينيد و کل يک منطقه را به‌صورت سه‌بعدي بررسي کنيد. گوگل ارث همچنين ابزاري برجسته براي يافتن فرصت‌هاي جديد عکاسي در کشورهاي کمتر شناخته‎شده است زيرا مي‌توانيد با اين ابزار جاهايي را ببينيد که هرگز در هيچ عکسي ثبت نشده‌اند.

گوگل ارث پرو

اسکرين‌شاتي از رودخانه‌اي خشک در قرقيزستان در گوگل ارث پرو

منظره واقعي رودخانه خشک

منظره‌ي واقعي رودخانه‌ي خشک در قرقيزستان

نورپردازي در عکاسي منظره

درک نور طبيعي يکي از جنبه‌هاي ضروري عکاسي منظره است. حتي وقتي که همه چيز سر جاي خود است، نورپردازي نامناسب باعث مي‌شود تصاوير در بهترين حالت خود نباشند. در عکاسي منظره بايد انواع موقعيت‌هاي نورپردازي را تجربه کنيد. به‌راحتي مي‌توانيد جهت نور را با حرکت نسبت به سوژه تغيير بدي يا از سوژه‌هايي که در سايه قرار دارند عکاسي کنيد.

نور جانبي

نور جانبي وقتي رخ مي‌دهد که نور از کنار به سوژه برخورد کند و در سمت ديگر سايه‌اي را به وجود بياورد. اين نوع نور مطلوب‌ترين نور براي عکاسي منظره است زيرا کنتراست بين نور و روشني باعث ايجاد بافت و شکل مي‌شود. اگه شيء گردي با نور جانبي داريد، سايه‌اي در سمت ديگر به وجود مي‌آيد و درجه‌بندي نور بر شکل گرد آن تأکيد مي‌کند. به‌طور مشابه سوژه‌هاي داراي بافت داراي سايه‌هايي هستند که بر بافت تأکيد مي‌کنند. بدون سايه، بافت به‌سختي خود را نشان مي‌دهد.

نور جانبي

اين عکس از منطقه‌ي پالوس واشنگتن ثبت شده است، نور جانبي منحني‌هاي تپه را به بهترين شکل نمايش مي‌دهد

نور پشت

نور پشت وقتي به وجود مي‌آيد که منبع نور درست در مقابل شما قرار داشته باشد و به پشت سوژه برخورد کند. رسيدن به نوردهي مناسب در چنين شرايطي دشوار است. نوردهي پشت زماني مفيد است که سوژه کمي شفاف باشد (براي مثال گلبرگ گل)، در اين حالت درخششي داخلي در سوژه به وجود مي‌آيد. اين نوع نورپردازي همچنين زماني مفيد است که پس‌زمينه‌اي تيره داشته باشيد در اين موقعيت مي‌توانيد سوژه را نورسنجي کنيد به‌طوري‌که بقيه‌ي تصوير در سايه قرار بگيرد.

نور پشت همچنين زماني مفيد است که سوژه شکل جالبي داشته باشد و بتوان به‌صورت سيلوئت از آن عکاسي کرد. به اين منظور بايد نوردهي مناسبي براي بخش آسمان تنظيم شود. وقتي نور پشتي داريد و مي‌خواهيد بخش مشخصي از قاب را نورسنجي کنيد مي‌توانيد از نورسنجي نقطه‌اي به جاي نورسنجي ماتريسي استفاده کنيد. کار با اين حالت نورسنجي کمي سخت است اما در عوض جلوه‌هاي زيباتري به دست مي‌آيد.

نورپردازي پشت

نورپردازي مقابل

نور مقابل زماني به وجود مي‌آيد که خورشيد از پشت سر شما به سوژه‌ي مقابل شما برخورد کند. اين نوع نور معمولا شديد است و بافت و عمق زيادي را به وجود نمي‌آورد. با اين حال اگه در زمان مناسب مثل غروب يا طلوع آفتاب از آن استفاده کنيد ميتونه نتايج مطلوبي را به دنبال داشته باشد و درخششي طلايي را به سوژه‌ها بدهد.

نورپردازي مقابل

نور پخش

نور پخش معمولا در روزهاي ابري يا وقتي سوژه در سايه است به وجود مي‌آيد. در اين نوع نور، سوژه رنگ‌هاي پاستلي دارد و بافتي نرم و بدون سايه را منتقل مي‌کند. در ديگر شرايط نورپردازي به اين جلوه دست نمي‌يابيد. در نور پخش، چشم‌انداز کنتراست کمي دارد.

اين نوع نورپردازي مناسب ايجاد تصاوير آرامش‌بخش و نرم است. براي مثال چشم‌اندازهايي با گل‌هاي رنگارنگ در نورپردازي پخش نتيجه‌ي خوبي را به وجود مي‌آورند؛ اما به ياد داشته‌ باشيد در روزهاي ابري روشن بهتر است بيشتر به سوژه نزديک شويد.

نور پخش

رسيدن به نوردهي مناسب

رسيدن به نوردهي مناسب به معني رسيدن به تعادل بين مثل نوردهي يعني گشودگي ديافراگم، سرعت شاتر و ايزو است به گونه‌اي که هيچ ناحيه‌اي از قاب تصوير بيش از اندازه درخشان نباشد. اگه تصوير بيش از اندازه درخشان شود در مرحله‌ي ويرايش نهايي نمي‌توانيد تغييرات زيادي را روي آن اعمال کنيد و هميشه نقاط سفيدي را خواهيد داشت. همان‌طور که قبلا هم گفتيم مي‌توانيد از هيستوگرام دوربين براي بررسي نقاط تيره و روشن تصوير استفاده کنيد.

اما رسيدن به تعادل نوردهي چطوري امکان‌پذير است؟ در عکاسي منظره اين گشودگي ديافراگم است که بر عمق ميدان تصوير تأثير مي‌گذارد. هرچه اف استاپ کوچک‌تر باشد مقدار باز شدن دريچه‌ي ديافراگم بيشتر است و نور بيشتري به سنسور دوربين برخورد مي‌کند. اين روند کمي گيج‌‍‌کننده است؛ زيرا اف استاپ در واقع يک نسبت است. در اينجا زياد به جزئيات رياضي نمي‌پردازيم فقط به ياد داشته باشيد که 1/2 بزرگ‌تر از 1/8 است؛ در نتيجه f/2 بزرگ‌تر از f/8 است.

تنظيمات گشادگي ديافراگم

هرچه دريچه بيشتر باز شود، عمق ميدان سطحي‌تري به دست مي‌آيد. به بيان ديگر، مقدار چشم‌انداز واضح نسبت به سوژه کمتر  ميشه . در ذيل سه تصوير را مي‌بينيد که اثر گشودگي ديافراگم بر عمق ميدان را نمايش مي‌دهند. پس از ديافراگم نوبت به تنظيم ايزو مي‌رسد همان‌طور که در بخش قبل هم گفتيم براي رسيدن به نوردهي مناسب در عکاسي منظره لازم است ايزو را در کمترين مقدار خود قرار بدي که روي اغلب دوربين‌ها مقدار ۱۰۰ است. البته ممکن است در برخي شرايط کم‌نور مثل عکاسي از شفق‌هاي قطبي به ايزوهاي بالاتر نياز داشته باشيد. سومين ضلع مثلث نوردهي سرعت شاتر است. اگه سرعت شاتر کمتر از ۱/۱۰۰ ثانيه باشيد ممکن است نياز به استفاده از سه‌پايه داشته باشيد.

تنظيمات مختلف گشادگي ديافراگم

زمان مناسب براي عکاسي منظره

براي عکاسي منظره نياز به نورپردازي مناسب داريم اما دقيقا چه زماني از روز بايد عکاسي کنيم تا حداکثر استفاده از نور را ببريم.

طلوع و غروب آفتاب

يکي از زمان‌هاي محبوب براي عکاسي از منظره که جلوه‌هايي دراماتيک را به تصوير مي‌بخشد، طلوع و غروب آفتاب است. اين دو زمان روز اولويت بسياري از عکاسان منظره هستند. فقط به ياد داشته باشيد که ۴۵ دقيقه قبل از طلوع آفتاب و مدتي را پس از غروب آفتاب در صحنه حاضر باشيد. به اين صورت به بهترين نورپردازي خواهيد رسيد. به‌ويژه در طول طلوع آفتاب نور دقيقا قبل از بالا آمدن خورشيد از خط افق توزيع مي‌شود و زيباترين رنگ‌ها در آسمان به وجود مي‌آيند.

عکاسي از غروب آفتاب

تصويري چشم‌نواز از غروب آفتاب در زمان گذار پاييز به زمستان

ساعت آبي

در عکاسي منظره به زمان بين غروب آفتاب (قبل از طلوع آفتاب) و تاريکي کامل، ساعت آبي گفته مي‌شود. اصطلاح ساعت آبي کاملا صحيح نيست زيرا نور ساعت آبي تنها مدت کوتاهي در حدود ده دقيقه دوام مي‌آورد. ساعت آبي ساعت محبوبي براي عکاسي است زيرا نوري بسيار نرم را توزيع مي‌کند. در اين ساعت مي‌توانيد به تون‌هاي رنگي بسيار نرمي در طبيعت و درخشش‌هاي زيبايي در کوهستان‌ها يا کنتراست جالبي بين نورهاي خياباني و آسمان شب برسيد.

ساعت آبي

عکسي زمستاني در ساعت آبي که در شهر آمستردام ثبت شده است. ترکيب ساعت آبي با نورهاي چراغ ظاهري جادويي به عکس بخشيده‌اند

شب

عکاسي منظره در طول شب جادويي است. گزينه‌هاي زيادي براي عکاسي در شب وجود دارند. براي مثال مي‌توانيد از درخشش آسمان با استفاده از روش لانگ اکسپوژر عکاسي کنيد. عکاسي منظره در شب گزينه‌ي محبوب عکاسان نجومي است. در اين زمان مي‌توانيد کارهاي خلاقانه‌اي را با نور و چراغ قوه انجام بدي .

عکاسي در شب

عکاسي در شب در قرقيزستان

عکاسي در ميانه‌ي روز

هر زماني در طول روز براي عکاسي از منظره مناسب است. به ياد داشته باشيد که خود را محدود به زمان خاصي از روز نکنيد. در طول روز گاهي آب و هواي بد را تجربه مي‌کنيد؛ اما در عکاسي منظره چيزي به نام آب و هواي بد وجود ندارد؛ زيرا هر نوع آب و هوايي ميتونه جلوه‌هاي زيبايي را در آسمان به وجود بياورد. براي مثال به آسمان ابري يا شرايط مه‌آلود فکر کنيد. مه ميتونه جلوه‌هايي جادويي را به وجود بياورد.

عکاسي در ميانه روز

عکسي عصرگاهي در ايسلند

اطلاع و پيش‌بيني شرايط آب و هوايي

چطوري مي‌توان يک غروب عالي يا روزي مه‌آلود را پيش‌بيني کرد؟ بخش زيادي از اين کار به تجربه وابسته است. عکاسان منظره‌ي با تجربه از ترکيب پيش‌بيني آب‌و‌هوا و شهود خود براي درک و پيش‌بيني آب‌و‌هوا استفاده مي‌کنند. روش‌هاي زيادي براي پيش‌بيني آب‌و‌هوا وجود دارند که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره مي‌کنيم:

پيش‌بيني آب و هواي محلي

پيش‌بيني‌هاي آب و هواي محلي مي‌توانند ديدگاه خوبي را درباره‌ي شرايط آب و هوايي فراهم کنند. معمولا در اين پيش‌بيني‌ها به احتمال مه‌آلود بودن يا پوشش ابري صبحگاهي و عصرگاهي اشاره مي‌شود.

اپليکيشن Weather Pro

اين اپليکيشن تقريبا تمام موارد مورد نياز درباره‌ي آب‌و‌هوا را به شما اطلاع مي‌دهد و امکاناتي مثل پيش‌بيني آب و هواي ساعتي و مبتني بر موقعيت را فراهم مي‌کند. اپليکيشن Weather pro به شکل شگفت‌آوري دقيق است و پيش‌بيني غروب يا طلوع آفتاب خوب را ميسر مي‌سازد.

 PhotoPhill

اپليکيشن PhotoPhill وضعيت طلوع يا غروب آفتاب را در هر نقطه از جهان و همچنين حرکت دقيق خورشيد و ماه را نشان مي‌دهد. با اين اپليکيشن مي‌توانيد از زمان دقيق طلوع آفتاب و ماه و محل آن اطلاع پيدا کنيد. اين اپليکيشن همچنين داراي تقويم‌هاي ماه، نمايش آني راه شيري در آسمان و گزينه‌هايي براي حرکت ستاره‌ها است.

اپليکيشن photophill

فصل‌ها

پس از پيش‌بيني آب‌و‌هوا نوبت به فصل‌ها مي‌رسد. مي‌دانيم طبيعت هميشه ظاهر يکساني ندارد. در هر فصلي همه چيز تغيير مي‌کند. جنگل در زمستان سرد و مرده است که موقعيتي مناسب را براي خلق تصاويري مشابه فيلم ارباب حلقه‌ها فراهم مي‌کند. در تابستان همه چيز رويايي و زنده و در پاييز طبيعت طلايي ديده مي‌شود. هر فصلي جذابيت‌هاي خود را دارد در نتيجه از يک موقعيت يک بار ديدن نکنيد. هميشه به اين فکر کنيد که يک منظره در طول فصل‌ها و زمان‌هاي مختلف روز چه ظاهري پيدا خواهد کرد. البته هميشه بايد خود را براي شرايط غير منتظره آماده کنيد.

عکاسي پاييزي

عکاسي تابستانه

عکاسي از يک منظره در دو فصل متفاوت جلوه‌هاي متفاوتي را ايجاد مي‌کند

ترکيب بندي در عکاسي منظره

هنگام عکاسي منظره لازم است چشم مخاطب را در تصوير هدايت کنيد و پيام عکس را منتقل کنيد. ترکيب‌بندي صحيح يکي از بخش‌هاي ضروري رسيدن به تصويري ايده‌آل است. ترکيب‌بندي را مي‌توان در بخش کوچکي از منظره يا چشم‌اندازي بزرگ ايجاد کرد. در اين بخش به تعريف نکات متعدد ترکيب‌بندي مي‌پردازيم که به شما در دستيابي به تصويري زيباشناسانه و جذاب کمک مي‌کنند.

قانون يک سوم

قانون يک سوم شناخته‌شده‌ترين قانون ترکيب‌بندي در عکاسي است. اين قانون بيشتر به دليل خطوط راهنما اهميت دارد. هرچه بيشتر در عکاسي پيش‌ برويد ممکن است بسياري از قوانين را بشکنيد و به روش‌هاي منحصر‌به‌فرد خود در ترکيب‌بندي تصاوير برسيد؛ اما قبل از شکست قوانين بايد آن‌ها را درک کنيد.

بر اساس قانون يک سوم قاب تصوير به سه بخش عمودي و سه بخش افقي تقسيم مي‌شود. سوژه‌ي اصلي بايد روي يکي از خطوط عمودي يا افقي قرار بگيرد تا ترکيب‌بندي جذاب و دايناميکي حاصل شود. قرار دادن سوژه روي محل تقاطع دو خط عمودي و افقي شما را به نتيجه‌اي ايده‌آل مي‌رساند.

خط افق مرکزي اهميت يکساني به آسمان و زمين مي‌دهد و مخاطب هيچ جهتي براي نگاه کردن ندارد. براي مثال با قرار دادن خط افق روي خط سوم پاييني به وزن بصري بيشتري مي‌رسيد و چشم بيننده به سمت آسمان هدايت مي‌شود. هرچه خط افق بالاتر باشد چشم بيننده به سمت پائين تصوير هدايت مي‌شود. قرار دادن خط افق به اين بستگي دارد که بخواهيد روي کدام بخش بيشتر تأکيد کنيد.

قانون يک سوم در عکاسي منظره

تقارن

تقارن دقيقا نقطه‌ي مقابل قانون يک سوم است. ترکيب‌بندي متقارن داراي سوژه‌اي مرکزي است که دقيقا وسط قاب قرار مي‌گيرد و وزن يکساني در اطراف آن قرار دارد. دو سمت تصوير اغلب آينه‌‌اي از يکديگر هستند. اين قانون به‌ويژه‌ براي سوژه‌هايي مثل گياهان يا معماري نتيجه‌بخش است که ذاتا متقارن هستند. روش ديگر استفاده از تقارن قرار دادن خطي کوتاه در مرکز قاب است به‌ويژه وقتي از انعکاس براي تعادل تصوير استفاده مي‌کنيد.

تقارن در عکاسي منظره

خطوط راهنما

از خطوط راهنما مي‌توانيد براي هدايت چشم بيننده به سوژه‌ي اصلي استفاده کنيد. خطوط مي‌توانند سازه‌هايي مثل جاده‌ها، حصارها يا پل‌ها يا عناصر طبيعي مثل رودخانه‌ها يا مسيرهاي سنگي باشند. خطوط راهنما معمولا از پائين قاب شروع مي‌شوند و به سمت بالا و داخل عکس حرکت مي‌کنند تا چشم بيننده را در طول تصوير هدايت کنند و پيش‌زمينه را به پس‌زمينه و سوژه‌ي اصلي وصل کنند.

خطوط راهنما

ترکيب‌بندي ساده‌اي از مزرعه‌اي در فرانسه که تمام خطوط به خانه اشاره دارند

خطوط راهنماي آب

در اينجا خطوط آب مانند راهنما عمل مي‌کنند

ترکيب‌بندي با لنز وايد

هنگام عکاسي با لنز وايد سعي کنيد از پيش‌زمينه حداکثر استفاده را ببريد. براي يافتن ترکيب‌بندي با لنز وايد هميشه دوربين خود را روي سه‌پايه قرار ندهيد. دوربين را روي زمين بگذاريد و ببينيد چه اتفاقي رخ مي‌دهد. خيلي آهسته به سمت اطراف برويد و عناصر مختلف پيش‌زمينه را بررسي کنيد. سنگ‌ها، گل‌هاي کوچک، کنتراست‌ها همه در حالت وايد چشم‌اندازي بهتر را به وجود مي‌آورند.

ترکيب بندي با لنز وايد

ترکيب‌بندي با لنز وايد دوازده ميلي‌متري، در اين عکس به پيش‌زمينه هم توجه شده است

ترکيب‌بندي با لنز زوم

يافتن ترکيب‌بندي با لنز زوم کمي متفاوت است. وقتي از لنز زوم استفاده مي‌کنيد ناخودآگاه به دنبال ترکيب‌بندي‌هايي در دوردست مي‌رويد. سعي کنيد جزئيات کوچک را پيدا کنيد. لنز‌هاي زوم براي خلق تصاوير مينيماليستي هنري خارق‌العاده هستند.

يک تمرين ساده براي يافتن ترکيب‌بندي با لنزهاي زوم ايستادن در مقابل چشم‌اندازي وسيع و نگاه کردن در لنز تله‌فوتو و سپس حرکت دادن آهسته‌ي لنز از سمت چپ به راست و بالا به پائين است. به اين صورت مجبور مي‌شويد در قاب‌ کوچک‌تري نگاه کنيد و ترکيب‌بندي‌هاي جذاب را پيدا کنيد. مسير درختان، جزئيات بافت آب و سنگ‌ها مي‌توانند سوژه‌هاي جذاب انتزاعي براي عکاسي از منظره باشند.

هنگام ترکيب‌بندي اشيا را در مرز قاب قرار ندهيد. هميشه فضايي بين اشيا و مرزهاي تصوير قرار بدي . همچنين مي‌توانيد عکس را کمي کراپ کنيد اما اگه ترکيب‌بندي بيش از اندازه بسته باشد ممکن است وضوح تصوير کاهش پيدا کند.

ترکيب بندي با لنز زوم

ترکيب‌بندي با لنز تله‌فوتوي ۴۰۰ ميلي‌متري. در اين عکس تک درختي که در نور قرار دارد به سوژه‌ي اصلي تبديل شده استترکيب بندي نماي نزديک

با لنزهاي تله‌فوتو مي‌توان از جزئيات عکاسي کرد و نماهايي انتزاعي را خلق کرد

نکته: نکات فوق تنها راهنمايي براي بهتر شدن آثارتان هستند. پس از تسلط به ترکيب‌بندي مي‌توانيد خلاقانه عمل کنيد و بسياري از قوانين را بشکنيد.

 انتقال احساس در عکاسي منظره

مي‌توانيد در زمان طلوع يا غروب آفتاب يا هنگام شب از راه شيري عکاسي کنيد؛ اما به ياد داشته باشيد عکاسي منظره تنها به معني برنامه‌ريزي مناسب و مهارت تکنيکي نيست. انتقال احساس هم بخش مهمي از عکاسي است که به افراد اجازه مي‌دهد احساس و تجربه‌ي خود را نسبت به عکس منتقل کنند.

يک تصوير ميتونه دراماتيک، بامزه، قوي يا ترسناک باشد. سعي کنيد به حسي که قصد انتقال آن را داريد فکر کنيد. در برخي تصاوير حتي مي‌توان داستاني را خلق و روايت کرد. سعي کنيد احساسات مخاطب را برانگيزيد اگه مخاطب از نظر احساسي جذب عکس شد عکسي موفق خواهيد داشت. همچنين مي‌توانيد در فرايند ويرايش نهايي تصوير احساس عکس را تغيير بدي .

ويرايش تصاوير منظره

ويرايش تصوير بخش مهمي از عکاسي ديجيتال است. در دوران فيلم، تکنيسين‌هاي آزمايشگاه نگاتيوها را ويرايش و چاپ مي‌کردند و تصميم‌هاي زيادي را درباره‌ي تأثير رنگ و کنتراست بر خروجي نهايي تصوير مي‌گرفتند. اين روزها اين کار را مي‌توان در نرم‌افزارهاي ويرايش تصوير به شيوه‌اي آسان‌تر انجام داد. اگه فکر مي‌کنيد تصاويرتان بي‌روح يا خاکستري هستند شايد به اين دليل است که هنوز آن‌ها را ويرايش نکرديد.

وقتي در فرمت RAW عکاسي مي‌کنيد، مقدار زيادي از جزئيات همراه با تصوير ثبت مي‌شوند که بعدا مي‌توان در فرايند ويرايش از اين جزئيات استفاده کرد. براي ديدن تصاوير خام به Adobe Camera Raw که به‌صورت نرم‌افزار مستقل يا در نرم‌افزارهاي لايت روم يا فتوشاپ وجود دارد. همچنين مي‌توانيد از ديگر نرم‌افزارهاي سازگار با فرمت RAW استفاده کنيد.

اما نرم‌افزار لايت روم نه‌تنها از پلاگين Adobe Camera Raw براي ويرايش تصاوير برخوردار است بلکه روشي برجسته براي سازماندهي و دسترسي به تصاوير را در اختيارتان مي‌گذارد. کل فرايند ويرايش اوليه را مي‌توانيد در لايت روم و فتوشاپ انجام بدي . با استفاده از اسلايدرهاي موجود در Adobe Camera Raw مي‌توانيد تنظيمات دقيقي را انجام بدي که تأثير زيادي بر خروجي نهايي مي‌گذارد. از تنظيمات متداول مي‌توان به موارد ذيل اشاره کرد:

  • White Balance: تراز سفيدي
  • Contrast: تنظيم کنتراست و تضاد
  • Vibrance and Saturation: تنظيم اشباع رنگي
  • Sharpening: تنظيم وضوح
  • Noise Reduction: کاهش نويز
  • Cropping: برش عکس

کمي ويرايش همراه با ترکيب‌بندي خوب و استفاده‌ي صحيح از نور خروجي خارق‌العاده‌اي را به وجود مي‌آورند.

نکات ديگر براي بهبود عکس

اگه مي‌خواهيد کمي سطح عکس‌هاي منظره‌ي خود را بالاتر از تصاوير کارت پستال مانند ببريد سعي کنيد نکات ذيل را روي عکس خود اعمال کنيد.

اضافه کردن عنصر پيش‌زمينه: يکي از بزرگ‌ترين موانع عکاسي اين است که چشم‌انداز سه‌بعدي به تصويري دوبعدي تبديل مي‌شود و عمق فيزيکي زندگي واقعي از بين مي‌رود. براي القاي حس عمق مي‌توانيد از عنصري قوي در پيش‌زمينه استفاده کنيد.

استفاده از سايه‌ها براي افزودن عمق به تصاوير: در موسيقي فضاي بين نوت‌ها به اندازه‌ي خود نوت‌ها اهميت دارند. به‌طور مشابه در عکاسي هم فضاهايي که در معرض نور قرار ندارند مي‌توانند به افزايش عمق عکس کمک کنند. سايه‌ها به داستان‌سرايي و بهبود حس و نيروي بصري عکس کمک مي‌کنند. با هدايت توجه مخاطب به سايه‌ها مي‌توانيد ترکيب‌بندي‌هاي زيبايي با کنتراست بالا و سادگي مينيماليستي خلق کنيد. يک شيء و سايه‌ي آن مي‌توانند يکديگر را تقويت کنند. گاهي اوقات مي‌توانيد کل شيء را حذف کنيد و تنها با سايه‌هاي زيباي آن بازي کنيد.

اضافه کردن عنصر پيش‌زمينه

اشتراک‌گذاري عکس‌هاي منظره

اين روزهاي شبکه‌هاي اجتماعي فرصت خوبي را براي اشتراک‌گذاري عکس‌هاي منظره فراهم کرده‌اند. شبکه‌هاي اجتماعي مي‌توانند روشي برجسته براي اشتراک‌گذاري عکس‌ها با کل دنيا و دريافت بازخورد باشند. بهترين پلتفرم‌هاي اشتراک‌گذاري تصاوير عبارت‌اند از:

  • اينست اگه ام: محبوب‌ترين شبکه‌ي اجتماعي اشتراک‌گذاري عکس اينست اگه ام است. اينست اگه ام پلتفرمي وسيع است که روزانه هزاران عکس جديد در آن بارگذاري مي‌شوند. گرچه مشهور شدن در اينست اگه ام کار ساده‌اي نيست با اين حال فرصتي جذاب را براي اشتراک‌گذاري عکس‌ها با دوستان فراهم مي‌کند.
  • فيسبوک: فيسبوک هنوز هم پلتفرم خوبي براي نشان دادن عکس‌ها و دريافت بازخورد است. گروه‌هاي زيادي در فيسبوک وجود دارند که هنوز اکتيو هستند. با اشتراک‌گذاري تصاوير در اين گروه‌ها مي‌توانيد بازخوردهاي خوبي را دريافت کنيد.
  • 500x: گرچه اين وب‌سايت به اندازه‌ي سال‌هاي گذشته مشهور نيست هنوز هم پلتفرم خوبي براي جستجوي محتواي باکيفيت و نمايش آثار است.
  • فليکر: فليکر جامعه‌ي خوبي براي اشتراک‌گذاري آثار است. عکس‌هاي اشتراکي در اين شبکه‌ي اجتماعي از کيفيت بالايي برخوردار هستند. اين وب‌سايت رسانه‌ي محبوب عکاسان است.
  • وب سايت شخصي: ساخت وب‌سايتي شخصي براي نمايش آثار به ديگران اهميت زيادي دارد زيرا مي‌توانيد وب‌سايت را بر اساس اولويت‌هاي خود طراحي کنيد. وب‌سايت شما از آن شما است و مي‌توانيد اطلاعاتي را درباره‌ي خود و آثارتان به اشتراک بگذاريد.

سايت فليکر

نمايي از سايت فليکر، شبکه‌ي اجتماعي عکاسان حرفه‌اي

درآمدزايي از عکاسي منظره

افرادي که عکاسي منظره را به عنوان يک شغل دنبال مي‌کنند روش‌هاي زيادي را براي کسب درآمد به کار مي‌برند. از طرفي شايد بخواهيد درآمد اندکي داشته باشيد تا به اين صورت هزينه‌هاي خريد تجهيزات و هزينه‌ي سفرهايتان را پوشش بدي . روش‌هاي مختلفي براي درآمدزايي از عکاسي وجود دارند که در ادامه به چند نمونه اشاره مي‌کنيم.

فروش آثار هنري

واضح‌ترين روش کسب درآمد فروش آثار است. فروش عکس ميتونه به‌صورت چاپي يا ديجيتال باشد. هنگامي که آثار خود را به‌صورت چاپي مي‌فروشيد بايد به خاطر داشته باشيد که چاپ يکي از ابعاد کاملا متفاوت عکاسي است. تبديل تصويري که روي صفحه‌ي نمايش خوب به نظر مي‌رسد به تصوير چاپي با چالش‌هايي همراه است. فروش ديجيتال آثار روش ديگري براي کسب درآمد است. مجله‌ها يا شرکت‌ها از خريداران بالقوه‌ي عکس‌ها هستند.

تدريس

عکاسي اين روزها از محبوبيت بالايي برخوردار است و بسياري از افراد علاقه‌مند به يادگيري عکاسي هستند. اگه احساس مي‌کنيد به سطح مهارت بالايي رسيده‌ايد مي‌توانيد کارگاه‌هاي عکاسي را برگزار کنيد. سعي کنيد روشي منحصر‌به‌فرد را براي تدريس ارائه بدي . اين روزها تعداد زيادي از عکاسان کارگاه عکاسي برگزار مي‌کنند و اگه مي‌خواهيد عملکرد برجسته‌اي داشته باشيد بايد روش متفاوت و خاصي را در پي بگيريد.

نويسندگي

وب‌سايت‌ها و مجلات سراسر دنيا هميشه به دنبال محتوا هستند. اگه مي‌توانيد مطلب ‌ و محتواي منحصر‌به فردي را توليد کنيد به اين وب‌سايت‌ها درخواست بدي .

مشاغل استخدامي

وقتي سبک خود را داشته باشيد ممکن است شرکت‌هايي علاقه‌مند به کار با شما شوند. وقتي در شهر خود شناخته شويد مي‌توانيد با سازمان‌هاي شهري کار کنيد.

ساخت برند

با شروع درآمدزايي از طريق عکاسي، ساخت يک برند ضروري به نظر مي‌رسد. برند شما سبکتان را نمايش مي‌دهد. در نتيجه از ابتدا با ساخت وب‌سايتي مناسب و از همه مهم‌تر ساخت پورتفوليو به دنبال توسعه‌ي يک برند باشيد. رسيدن به درآمد مناسب از طريق عکاسي منظره ساده نيست اما کاملا امکان‌پذير است.

سخن پاياني

عکاسي منظره ميتونه بسيار سرگرم‌کننده و جذاب باشد. با استفاده از نکات يادشده مي‌توانيد مسير خود را آغاز کنيد و به جستجو و کاوش در دنياي اطرافتان بپردازيد. به ياد داشته باشيد عکاسي مانند يک سفر است در نتيجه به يادگيري و رشد به عنوان يک عکاس ادامه بدي . گاهي هم به گذشته نگاه کنيد تا ببينيد تا چه اندازه پيشرفت کرده‌ايد. سپس به مهارت‌هاي بعدي که بايد بياموزيد فکر کنيد و برايشان برنامه‌ريزي کنيد.

در پايان عکاسي منظره به علاقه‌ بستگي دارد. علاقه به ثبت زيبايي‌هاي طبيعي يکي از ويژگي‌هاي تمام عکاسان منظره است. تمام انسان‌ها در علاقه به کاوش در سياره‌ي زمين و بازديد از نقاط زيبا مشترک هستند. مي‌توانيد اين زيبايي‌ها را به روشي جذاب و به شيوه‌ي منحصر‌به‌فرد ثبت کنيد.

 

 

اطلاعات فایل
  • پسورد: www.irandatanovin.ir
راهنمای دانلود

براي دانلود، وارد باکس دانلود شده و بر روي نسخه مورد نظر خود کليک کنيد و منتظر بمانيد تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخيره شدن فايل را انتخاب کنيد و منتظر بمانيد تا دانلود تمام شود.

اگر نرم افزار مديريت دانلود نداريد، پيشنهاد مي شود براي دانلود فايل ها حتماً از يک نرم افزار مديريت دانلود و مخصوصاً internet download manager استفاده کنيد.

فايل هاي قرار داده شده براي دانلود به منظور کاهش حجم و دريافت سريعتر فشرده شده اند و ما براي آسايش و راحتي شما از بسته نصبي استفاده کرده ايم

فايل هاي کرک به دليل ماهيت عملکرد در هنگام استفاده ممکن است توسط آنتي ويروس ها به عنوان فايل خطرناک شناسايي شوند در اين گونه مواقع به صورت موقت آنتي ويروس خود را غير فعال کنيد.

اگر نرم افزار نياز به فعال سازي و کرک شدن داشته باشد توضيحات کامل آن در پوشه مربوطه به همراه فعال ساز وجود دارد

امتیاز دهید

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاه ها

ديدگاه خود را با ساير بازديدکنندگان اين مطلب به اشتراک بگذاريد. در ارسال ديدگاه به قوانين زير توجه کنيد.

  • ديدگاه خود را به زبان فارسي بنويسيد.
  • ديدگاه هاي فينگليش تائيد نميشوند.
  • ديدگاه هايي که جنبه تبليغاتي داشته باشند تائيد نخواهند شد.
  • ديدگاه هاي داراي الفاظ رکيک يا توهين تائيد نخواهند شد.
کانال تلگرام ايران ديتا نوينصفحه اينستاگرام ايران ديتا نوين