عکاسي خياباني چيست ؛ تمام آنچه براي شروع بايد بدانيم

بازدید: 101
دیدگاه: 0
نویسنده: وحيدي زمان زاده
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1400

عکاسي خياباني يکي از چالشي‌ترين و درعين‌حال جذاب‌ترين ژانرهاي عکاسي است. مستندسازي مردم در زندگي و محيط روزمره کار ساده‌اي نيست؛ نزديک شدن و عکاسي از افراد کاملا غريبه نياز به صبر، سخت‌کوشي و شجاعت دارد. در اين مطلب به بررسي دقيق عکاسي خياباني و تفاوت‌ آن با ديگر ژانرهاي عکاسي مي‌پردازيم.

مانند عکاسي ورزشي، در عکاسي خياباني نياز به واکنش‌ سريع داريد و مانند عکاسي سفر، بايد مهارت داستان‌گويي خود را تقويت کنيد. همچنين بايد تصاوير را به گونه‌اي ترکيب‌بندي کنيد که براي مخاطب جذاب باشند. اگه فکر مي‌کنيد به اين ژانر علاقه داريد در اين مطلب با ما همراه شويد.

عناويني که در اين مطلب خواهيد خواند:

عکاسي خياباني چيست؟

عکاسي خياباني در معناي عام به ثبت لحظه‌هاي زندگي در مکان‌هاي عمومي گفته مي‌شود و برخلاف اسمش، لزوما نبايد در خيابان انجام شود. به‌طور کلي هنوز تعريف دقيقي براي عکاسي خياباني و روش انجام آن وجود ندارد. عکاسي خياباني راهي براي نمايش محيط اطراف و چگونگي برقراري ارتباط با اين محيط به‌عنوان يک عکاس است. عکاس خياباني آنچه مي‌بيند، فيلتر مي‌کند، لحظات الهام‌بخش را ثبت مي‌کند و اين لحظات را با ديگران به اشتراک مي‌گذارد.

عکاسي خياباني لزوما نيازي به سوژه‌هاي انساني ندارد يا حتما نبايد در شهر يا بازاري شلوغ ثبت شود. عکس خياباني را مي‌توان در هر جايي ثبت کرد. از آنجا که خيابان عمومي‌ترين و قابل دسترس‌ترين موقعيت است، عکاسي خياباني را مي‌توان عمومي‌ترين و در دسترس‌ترين شکل عکاسي در نظر گرفت. هر شخصي ميتونه عکاسي خياباني باشد. براي عکاسي خياباني لزوما نيازي به مدل‌هاي زيبا، نورپردازي حرفه‌اي، استوديويي بزرگ يا حتي دوربيني گران‌قيمت نداريد.

از طرفي در عکاسي خياباني نيازي به رعايت تمام ابعاد تکنيکي عکاسي نداريد. براي مثال تصاوير منظره يا طبيعت معمولا بايد وضوح بالايي داشته باشند؛ چرا که اغلب در ابعاد بزرگ چاپ خواهند داشت. از طرفي در عکاسي خياباني بهترين تصاوير مي‌توانند درست مقابل چشم شما شکل بگيرند؛ مثلاً در راه رفتن به محل کار يا خانه يا در کافي‌شاپ. اين ناگهاني بودن ويژگي بارز عکاسي خياباني است. به همين دليل تصاوير پر از نويز و حتي گاهي خارج از قابِ گري وينوگرند يا فوکوس‌هاي ناقص هميشه باعث خراب شدن عکس خياباني نمي‌شوند؛ بلکه گاهي کاملا عمدي هستند؛ اما اين تصميم‌هاي ناگهاني را نمي‌توان تدريس کرد. بسياري از لحظات ناگهاني و آني هستند؛ به همين دليل نمي‌توان راه دقيقي براي مهارت در عکاسي خياباني پيشنهاد داد. تنها چيزي که عکاس خياباني را از ديگر ژانرها متمايز مي‌کند، زماني است که بيرون از خانه سپري مي‌کند و منتظر شکار لحظه‌ها مي‌ماند.

 

عکاسي خياباني بدون سوژه‌هاي انساني

 براي عکاسي خياباني لزوما نيازي به سوژه‌هاي انساني نداريد

 تجهيزات عکاسي خياباني

 با هر نوع دوربيني مي‌توان عکاسي خياباني را انجام داد. چه دوربينتان از نوع SLR با يک لنز زوم بزرگ باشد چه دوربين گوشي هوشمند، مي‌توانيد اين سبک عکاسي را انجام بدي ؛ اما تجهيزات متفاوت داراي مزاياي متفاوتي هستند. براي مثال با لنز زوم مي‌توانيد از فواصل و سوژه‌هاي دورتري عکاسي کنيد؛ اما از طرفي اين لنزها سنگين‌تر هستند و سوژه‌ها خيلي زود متوجه آن‌ها مي‌شوند. لنز پرايم هم شما را به فواصل مشخصي محدود مي‌کند؛ اما سبک‌تر است.

دوربين‌هاي ميکرو چهارسوم و حتي دوربين‌هاي تلفن هوشمند هم در موقعيت‌هاي شلوغ مناسب هستند. اين دوربين‌ها سبک‌تر هستند و کمتر جلب توجه مي‌کنند. لنزهاي پرايم شما را به فاصله‌ي کانوني خاصي محدود مي‌کنند؛ اما مزيت بزرگي دارند. اين محدوديت مانع از ثبت برخي تصاوير خاص مي‌شود؛ اما در چارچوب آن مي‌توانيد مهارت‌هاي عکاسي خود را بهبود بدي .

 

تجهيزات عکاسي خياباني

اصول عکاسي خياباني

امروزه شبکه‌هاي اجتماعي مملو از عکس‌هاي متوسط و ضعيف خياباني هستند. صرفا نشانه‌گيري سوژه با لنز از شما عکاس خياباني نمي‌سازد و مانند ديگر ژانرهاي عکاسي، روش ترکيب‌بندي و نورپردازي تأثير بسزايي بر خروجي تصوير دارند. يک عکس خياباني خوب نياز به سوژه‌اي تعريف‌شده دارد. سعي کنيد با استفاده از قوانين ترکيب‌بندي داستان خود را روايت کنيد. عکس‌هايي خلق کنيد که مخاطب در مقابل آن‌ها مکث کند و سؤال‌هايي بپرسد.

اخلاق و غلبه بر ترس

گاهي ممکن است عکاسي خياباني براي سوژه‌ها آزاردهنده يا ناخوشايند باشد. عکاسي کانديد (بدون اطلاع سوژه و ژست قبلي) معمولا بدون اجازه‌ي سوژه انجام مي‌شود. براي هر عکسي که ثبت مي‌کنيد، صرف‌ نظر از زيبايي يا جذابيت عکس، شايد سوژه نخواهد به هر دليلي ديده شود. برخي سوژه‌ها اهميتي نمي‌دهند؛ اما براي برخي سوژه‌ها مهم است که در عکس‌ حضور نداشته باشند.

اين مشکلات هزينه‌اي است که بايد براي عکاسي خياباني بپردازيد. اغلب افراد به دلايلي مثل عشق به مردم يا عشق به اکتشاف و ثبت فرهنگ عامه اين کار را انجام مي‌دهند. دوربين راهي براي بازگشت به لحظات گذشته و لذت بردن از آن‌ها است. اين تصاوير ارزشمند هستند. وقتي به تصاوير دهه‌هاي ۱۹۲۰، ۱۹۵۰، ۱۹۷۰ يا حتي تصاوير پانزده سال پيش نگاه مي‌کنيد، جذاب‌ترين تصاوير کدام‌‌اند؟ قطعا تصاويري که فرهنگ و مردم را نشان مي‌دهند. اين تصاوير ارزش فرهنگي زيادي دارند به همين دليل براي تمام افراد جذاب‌اند. ترس يکي از سخت‌ترين موانعي است که افراد تازه‌کار بايد بر آن غلبه کنند و از طرفي موانع اخلاقي مي‌توانند دشوارتر باشند.

اما اگه عکاسي خياباني را به شيوه‌اي صحيح انجام بدي به‌ندرت با موانع مختلف روبه‌رو مي‌شويد. در درجه‌ي اول بايد از کاري که انجام مي‌دهيد مطمئن باشيد و اگه شخصي از شما پرسيد چه کار مي‌کنيد، جواب قاطعي به او بدي . براي مثال مي‌توانيد بگوييد:

من عکاس هستم. پروژه‌ي ثبت فرهنگ و مردم را شروع کرده‌ام و به نظرم مردم سوژه‌هاي خوبي هستند.

اگه سؤال‌هاي بيشتري پرسيدند، مي‌توانيد بگوييد نمي‌خواهيد کسي را آزار بدي و مي‌توانيد تصاويرشان را پاک کنيد. اگه کسي شما را به خاطر عکس گرفتن دنبال کرد، لازم نيست حالت تدافعي و مبارزه به خود بگيريد. سعي کنيد صرف‌ نظر از هر اتفاقي آرامش خود را حفظ کنيد. سعي کنيد رفتاري عادي داشته باشيد. هرچه بخواهيد مخفيانه‌تر عکاسي کنيد عجيب‌تر به نظر مي‌رسيد. هرچه ظاهرتان عادي‌تر باشد و کمتر مخفي شويد افراد کمتر به شما شک مي‌کنند.

در نهايت سعي کنيد عکاسي خياباني را از جاهاي شلوغ مثل بازار شروع کنيد؛ زيرا در جاهاي شلوغ کمتر به چشم مي‌آييد. اين ترفند روش خوبي براي شروع است. سپس مي‌توانيد در موقعيت‌هايي کاملا متفاوت مانور بدي .

قوانين کشورها براي عکاسي خياباني

کشورهاي مختلف قوانين متفاوتي براي عکاسي خياباني دارند و در برخي کشورها عکاسي خياباني بدون اجازه، غير قانوني است. در برخي کشورها يا شهرها عکاسي خياباني به‌طور کلي غير ممکن است؛ درحالي‌که در برخي کشورها مي‌توان قوانين را دور زد و ناديده گرفت. در برخي کشورها عکاسان خياباني تنها در صورتي مي‌توانند تصوير کانديد ثبت کنند که چهره‌ي سوژه قابل تشخيص نباشد. در ايالات متحده و بريتانيا حريم خصوصي در مکان‌هاي عمومي معني ندارد؛ به اين معني که مي‌توانيد به‌صورت قانوني از هر سوژه‌اي که بخواهيد، عکاسي کنيد.

قوانين عکاسي خياباني

 قوانين عکاسي خياباني در ايران

عکاسي خياباني در ايران هم قوانين خاص خود دارد و با وجود محدوديت‌ها، مي‌توان تصاوير زيبايي خلق کرد. البته عکاسي خياباني در ايران با توجه به شرايط حالا ي دشوارتر از گذشته شده است. به گفته‌ي کامبيز نوروزي (حقوقدان و کارشناس رسانه) در مصاحبه با خبرگزاري ايرنا براي عکاسي خياباني در ايران بايد شرايط ذيل را رعايت کرد:

  • عکاسي در فضاهاي عمومي، آزاد است و نيازي به مجوز ندارد: عکاسي در فضاهاي عمومي که همه مي‌توانند به آن وارد شوند آزاد است. البته هميشه بايد حريم خصوصي افراد را در نظر گرفت. براي مثال خيابان، سازمان‌ها و شرکت‌هاي دولتي، راهروي وزارتخانه‌ها از فضاهاي عمومي هستند و مي‌توان در آن‌ها عکاسي کرد.
  • عکاسي در فضاهاي نيمه‌خصوصي و نيمه‌دولتي با کسب مجوز آزاد است: فضاهاي نيمه‌خصوصي شامل رستوران، سالن تئاتر، سالن کنسرت، سالن‌هاي ورزشي از نظر مقررات اداره‌ي اماکن در دسته‌ي مکان‌هاي عمومي تعريف مي‌شوند؛ اما در واقع نيمه‌خصوصي و نيمه‌عمومي هستند. براي مثال عکاس نبايد بدون مجوز از سالن تئاتر عکاسي کند؛ چون ارزش مادي و معنوي کارگردان را نقض مي‌کند.
  • عکاسي در فضاهاي خصوصي ممنوع است: از نظر حقوق عکاسي مشمول قوانين آزادي بيان است؛ اما فضاهايي مثل خانه، اتومبيل و چهره‌ي افراد در دسته‌ي فضاهاي خصوصي قرار مي‌گيرند و عکاسي به‌صورت مطلق از آن‌ها ممنوع است. همچنين عکاسي از مکان‌هاي نظامي و امنيتي مثل کلانتري، پادگان، زندان و ساختمان‌هاي وزارت اطلاعات و مکان‌هايي با تابلوي هشدار عکاسي ممنوع از نظر حقوقي و قانوني ممنوع است.
  • عکاسي خياباني آزاد است: با وجود سختگيري‌هاي نهادهاي حاکميتي و مشکلاتي که براي عکاسي خياباني در ايران وجود دارد، عکاسي خياباني در ايران آزاد است. مادامي که عکاس به دنبال عکاسي از فضاهايي خياباني مثل ترافيک، مغازه‌ها، دست‌فروشان کنار خيابان و هر چيز غير از چهره‌ باشد، عکاسي خياباني آزاد است و نمي‌توان براي آن‌ محدوديتي به وجود آورد.
  • چهره حريم شخصي است: عکاس خياباني براي عکاسي از چهره‌ي افراد بايد از آن شخص کسب اجازه کند و اين يکي از مشکلات عمده‌ي عکاسان خياباني است. هر عکاسي تنها در صورت کسب اجازه ميتونه فردي را در سوژه‌ي کانوني عکس خود قرار بدهد؛ اما در تصاوير که تعدد چهره‌ي افراد بالا است و چهره‌ها به‌صورت دقيق قابل شناسايي نيستند عکاسي مانعي ندارد. براي مثال عکاسي در تجمع‌هاي سياسي و مدني از چهره‌ي افراد بلامانع است.

 روزهاي بدون عکس

بسياري از روزها با عکس‌هايي به خانه برمي‌گرديد که هيچ کدام ارزش نگه‌داري ندارند. اين مسئله عادي است و نبايد انگيزه‌ي خود را از دست بدي . عکاسي خياباني خوب به اندازه‌ي کافي صبور است و منتظر فرصت مي‌ماند تا خود را نشان بدهد. با کار و تمرين زياد نتايج خوبي به دست خواهد آمد.

 سوژه هاي عکاسي خياباني

همان‌طور که در بالا هم اشاره کرديم، سوژه‌هاي عکاسي خياباني لزوما نبايد انسان‌ها باشند. البته برخي افراد معتقدند عکاسي خياباني حتما بايد شامل سوژه‌هاي انساني باشد؛ اما لزوما اين‌طور نيست. براي مثال مي‌توانيد از سايه‌ها براي ثبت تصاوير تأمل‌برانگيز استفاده کنيد؛ حتي اگه نتوانيد سوژه‌ي انساني به وجود آورنده‌ي سايه را ببينيد. در ادامه به معرفي برخي سوژه‌هاي مناسب براي عکاسي خياباني مي‌پردازيم.

 سوژه‌هاي دور

اگه هنوز براي نزديک شدن به سوژه‌ها احساس راحتي نمي‌کنيد، از فاصله‌اي کمي‌ دورتر عکاسي کنيد. البته اين به مفهوم ثبت تصاوير تله‌فوتو نيست، بلکه به دنبال چشم‌اندازهاي جذاب محيطي باشيد که سوژه‌ها را در قاب آن‌ها قرار بدي .

عکاسي از سوژه‌هاي دور

تمام سوژه‌ها بايد کانديد باشند؟

جواب به اين پرسش مثبت است. سوژه‌هاي عکاسي خياباني کانديد هستند؛ اما اين ژانر انعطاف زيادي دارد و مي‌توانيد پرتره‌هايي خياباني را به‌صورت غير کانديد و کاملا آگاهانه خلق کنيد. براي ثبت پرتره‌هاي خياباني بايد با سوژه ارتباط برقرار کنيد. برقراري ارتباط با يک غريبه ممکن است در ابتدا کمي سخت به نظر برسد؛ اما در اين راه با افراد جالبي آشنا مي‌شويد. همچنين مي‌توانيد تا حد زيادي بر ترس خود غلبه کنيد.

نوع ديگر عکاسي غير کانديد معمولا زماني رخ مي‌دهد که با سوژه ارتباط چشمي برقرار کنيد. البته برخي معتقدند ارتباط چشمي حس آني بودن عکس را از بين مي‌برد و باعث تغيير چشم‌انداز مي‌شود؛ اما اگه سوژه متوجه حضورتان شود و لحظه‌اي به شما نگاه کند، مي‌توانيد ظاهر طبيعي او را ثبت کنيد. اين روش ميتونه کمي حس شوخ‌طبعي به تصوير اضافه کند.

سوژه کانديد

عکاسي از کودکان

از نظر اخلاقي عکس گرفتن از کودکان کمي دشوارتر است. براي مثال برخي والدين خيلي مراقب فرزندشان هستند. براي اينکه با والدين عصباني روبه‌رو نشويد، سعي کنيد قبل از عکاسي از کودکان حتما از آن‌ها اجازه بگيريد.

اگه فرصت جذابي براي ثبت لحظه‌اي پيدا کرديد که شامل کودکان مي‌شود، سعي کنيد از والدين آن‌ها اجازه بگيريد و اطلاعات تماستان را در اختيارشان قرار بدي . بسياري از والدين براي ثبت تصاوير جذاب از کودکانشان خوشحال مي‌شوند؛ زيرا به‌ندرت پيش مي‌‌آيد که با تجهيزات حرفه‌اي از کودک خود عکس بگيرند. اگه والدين يا مراقبان کودک را در اطراف خود نمي‌بينيد، سعي کنيد چهره‌ي کودکان را در ترکيب‌بندي مخفي کنيد.

عکاسي از کودکان

عکاسي از نوازنده‌هاي خياباني

نوازنده‌‌هاي خياباني به عکاسي عادت دارند. برخي از آن‌ها براي امرار معاش موسيقي مي‌نوازند؛ در نتيجه مي‌توانيد قبل از عکاسي از آن‌ها مبلغي براي قدرداني به آن‌ها بدي . سپس وقتي را صرف عکاسي از زاويه‌هاي مختلف کنيد و با نور بازي کنيد. در صورت تمايل آن‌ها مي‌توانيد عکس‌ها را بعدا برايشان ارسال کنيد.

نوازنده خياباني

عکاسي از پشت شيشه

بسياري از عکاس‌هاي خياباني از روبه‌رو شدن با سوژه‌هاي خود واهمه دارند. سعي کنيد از خيابان از فضاي داخل ساختمان عکاسي کنيد. پنجره مانند محافظي در ميان شما و سوژه قرار دارد. به ياد داشته باشيد که اگه سوژه متوجه شد، لبخند را فراموش نکنيد.

عکاسي از پشت شيشه

عکاسي از پشت سر افراد

لزوما نيازي نيست از چهره‌ي افراد عکاسي کنيد. عکاسي از پشت سر سوژه‌ها روشي مناسب براي عکاسي بدون ديده شدن است. در عکاسي از پشت سر افراد مي‌توانيد به دنبال افرادي با لباس‌هاي جذاب مثل کلاه باشيد.

عکاسي از پشت سر افراد

عکاسي از حيوانات در خيابان

عکاسي از يک گربه يا سگ ميتونه ايده‌ي خوبي براي عکاسي خياباني باشد. هنگام عکاسي از حيوانات از پائين و با زاويه‌ي وايد عکاسي کنيد تا به خروجي‌هاي جذاب‌تري برسيد.

عکاسي از حيوانات خياباني

سوژه‌هاي سيلوئت

ثبت سيلوئت‌ها در عکاسي خياباني، روشي برجسته براي ثبت سوژه‌ها بدون نياز به ديده شدن آن‌ها است. در ابتدا به دنبال نور پشتي قوي يا پنجره‌اي درخشان برويد که به عنوان پس‌زمينه عمل کنند. سپس منتظر بمانيد که سوژه از مقابل آن عبور کند.

ثبت سيلوئت‌ها

عکاسي از خود (سلف‌پرتره)

مي‌توانيد زماني را صرف عکاسي خياباني از خود کنيد. سلف‌پرتره در عکاسي ميتونه شامل ثبت انعکاس در آينه‌ها، ماندآب‌ها، شيشه يا ديگر سطوح انعکاسي در خيابان باشد.

سلف پرتره خياباني

ژست عکاسي خياباني

ژست سوژه‌ها در عکاسي خياباني و زبان بدن‌ آن‌ها پيام و مفهوم مشخصي منتقل مي‌کند. در عکاسي خياباني سوژه‌ها معمولا از ثبت تصاوير بي‌خبرند و زماني را صرف ژست گرفتن نمي‌کنند؛ اما ثبت ژست سوژه‌ها به مهارت عکاس در شکار لحظه‌ها در زمان و نورپردازي مناسب هم وابسته است. حالت چهره‌ي افراد و نوع حرکت آن‌ها همان چيزي است که عکس‌هاي خياباني را متمايز مي‌کند. بدون انتقال احساسات تصاوير يکنواخت به نظر مي‌رسند.

تصاوير عکاسي خياباني مي‌توانند انواع احساسات از جمله خوشحالي، غم، خشم، ترس يا هر نوع حس ديگري را منتقل کنند. بسياري از احساسات را هم مي‌توانيد در مرحله‌ي ويرايش نهايي استخراج کنيد. در عکاسي خياباني مي‌توانيد به جزئياتي مثل قرار گرفتن دست‌ها يا حتي بافت آن‌ها توجه کنيد. به غير از چهره، دست‌ها هم مي‌توانند ابزاري براي انتقال احساسات باشند.

همچنين مي‌توانيد از اکسسوري‌هايي مثل دستبند يا گردنبند در نمايي بسته عکاسي کنيد؛ اما قبل از هر چيز بهتر است کمي به سوژه نزديک شويد. مثل از عينک آفتابي، گردنبند يا دستبند او تعريف کنيد. اغلب عکس‌هاي خياباني به‌صورت کانديد هستند؛ اما مي‌توانيد از سوژه‌ها بخواهيد با دست‌هاي خود ژست مشخصي بگيرند.

ژست عکاسي خياباني

تکنيک هاي مهم عکاسي خياباني

هر عکاس روش خود را براي عکاسي خياباني دارد. هيچ روش کاملا صحيحي وجود ندارد؛ اما بايد به برخي معيارها توجه کرد. همچنين اگه مدتي طولاني است که به يک شيوه عکاسي مي‌کنيد، بهتر است در قبال ساير روش‌هاي عکاسي انعطاف داشته باشيد و از دايره‌ي آسايش خود بيرون برويد.

برخي عکاس‌ها از مقدار زيادي بوکه در تصاوير خود استفاده مي‌کنند. اين روش مناسب است؛ اما بايد ژانر عکاسي کانديد را در نظر بگيريد که در آن سوژه‌ها با سرعت بالايي حرکت مي‌کنند؛ اگه از f/2.8 در اين ژانر استفاده کنيد، ممکن است فوکوس را از دست بدي و حتي عکس را خراب کنيد. از طرفي عکاسي از چند سوژه با عمق‌ ميدان مختلف کمي دشوار است. با محو محيط اطراف مي‌توانيد زمينه و پس‌زمينه‌ي تصوير را حذف و به معنا و روايت داستاني عکس کمک کنيد.

لازم است به سرعت شاتر هم توجه کنيد. در عکاسي خياباني به سرعت شاتر بالايي نياز داريد تا بتوانيد حرکات افراد را ثبت کنيد. سرعت شاتر ۱/۲۵۰ بر ثانيه گزينه‌ي مناسبي در سايه و سرعت‌هاي ۱/۴۰۰ و۱/۵۰۰ براي نور مستقيم خورشيد مناسب هستند. در موقعيت‌هاي تاريک‌تر مي‌توانيد از سرعت ۱/۱۶۰ و گاهي ۱/۱۲۵ استفاده کنيد.

حالا فرض کنيد مي‌خواهيد عمق ميدان را تا حد ممکن ثبت کنيد. براي رسيدن به اين نتيجه چه تنظيماتي مناسب است؟ اولين گام تنظيم ISO است. نبايد از بالا بردن ايزو تا اعداد بالاتر بترسيد. نويز در عکاسي خياباني ويژگي بدي نيست. دوربين خود را در ايزوهاي بالا تست کنيد. اين کار را فقط روي مانيتور انجام ندهيد و سعي کنيد تصاوير را چاپ کنيد. در دوربين‌هاي جديد به‌راحتي مي‌توانيد با ايزوي ۱۶۰۰، ۳۲۰۰ و حتي ۶۴۰۰ کار کنيد.

در دوربين‌هاي ديجيتال مثل فوجي X100 مي‌توانيد دوربين خود را روي ايزوي ۴۰۰ در نور خورشيد، ايزوي ۸۰۰ در سايه، ۱۶۰۰ در سايه‌ي تاريک، ۳۲۰۰ در هواي گرگ‌وميش و ۶۴۰۰ در هنگام شب تنظيم کنيد. با دوربين‌هاي نيمه‌حرفه‌اي و غير حرفه‌اي مي‌توانيد کمي محتاطانه برخورد کنيد؛ براي مثال ايزوي ۳۲۰۰ در شب و ۱۶۰۰ در گرگ‌وميش مناسب است.

دليل استفاده از ايزوي بالا، سرعت شاتر بالا براي فريز کردن حرکت و گشودگي ديافراگم کم (اعداد بالايي مثل f/8 و f/11) است؛ در نتيجه عمق ميدان کافي در عکس به وجود مي‌آيد. همچنين مي‌توانيد دوربين خود را روي حالت اولويت شاتر (shutter priority) تنظيم کنيد؛ البته مي‌توانيد در حالت manual عکاسي کنيد؛ اما حالت اولويت شاتر توصيه مي‌شود؛ زيرا ممکن است تصويري را در نور مستقيم خورشيد ثبت کنيد و تصوير ديگري در سايه ثبت شود که در نتيجه، تنظيمات مورد نياز متفاوت خواهد بود و نمي‌توان هر لحظه تنظيمات را تغيير داد. در عوض در موقعيت‌هاي نورپردازي فضاي داخلي يا هنگام شب مي‌توانيد از حالت manual استفاده کنيد يا اگه به دنبال عمق ميدان سطحي هستيد، مي‌توانيد از حالت اولويت ديافراگم (aperture priority) در اعدادي مثل f/2.8 استفاده کنيد و ايزو را کاهش بدي .

تکنيک‌هاي عکاسي خياباني

ترکيب‌بندي و نور

ترکيب‌بندي در عکاسي خياباني مشابه ترکيب‌بندي در تمام ژانرهاي عکاسي است؛ اما چند نکته را بايد در نظر بگيريد. عکس‌هاي خياباني خود را مانند عکس‌هاي منظره ترکيب‌بندي کنيد. صحنه را ارزيابي کنيد و سپس عناصر را کنار هم قرار بدي . براي مثال به‌جاي ترکيب‌بندي درخت يا کوه ممکن است با شير آتش‌نشاني يا نردبان روبه‌رو شويد. هنر عکاس خياباني قرار دادن اين عناصر کنار هم به شيوه‌اي صحيح است.

گاهي اوقات سوژه به‌تنهايي اهميت دارد و مي‌خواهيد به دنبال قابل براي سوژه بگرديد يا پس‌زمينه را تار کنيد؛ اما فقط گاهي اين روش صحيح است. بسياري از عکاس‌‌هاي تازه‌کار صد درصد مواقع به اين روش عکاسي مي‌کند؛ اما اين يک اشتباه است. بايد سعي کنيد آن سوي سوژه‌ي اصلي را ببينيد و بررسي کنيد که آيا مي‌توانيد آن را با عناصر ديگر ترکيب کنيد تا به چشم‌اندازي پيچيده‌تر برسيد. آيا مي‌توانيد رابطه‌اي معنادار بين سوژه‌ها ايجاد کنيد؟ مي‌توانيد تصميم بگيريد کدام عنصر برايتان بيشتر اهميت دارد و آن را در پيش‌زمينه قرار بدي .

همچنين بايد به جهت نور و موقعيت سوژه نسبت به آن دقت کنيد. براي مثال نور چه رابطه‌اي با پس‌زمينه دارد؟ چه رنگي دارد و چند منبع نور وجود دارد؟ در تمام ژانرهاي عکاسي بايد به اين نکات توجه کرد؛ اما بايد توجه داشته باشيد که در عکاسي خياباني چيزي به اسم بهترين زمان يا بهترين نورپردازي وجود ندارد. حتي نور شديد نيم روز يا نور کم شب مي‌توانند به خلق تصاويري زيبا بينجامند. در نتيجه مي‌توانيد در هر شرايط نور مانور بدي . زيبايي عکس‌هاي خياباني به واکنش سريع به نور وابسته است.

برخي عکاس‌ها از فلش پرتابل براي نورپردازي سوژه‌ها و جداسازي آن‌ها از پس‌زمينه استفاده مي‌کنند. اين کار ميتونه چشم‌اندازي عالي به تصوير بدهد؛ اما به ياد داشته باشيد که تاباندن نور فلش به صورت يک غريبه ميتونه ناخوشايند باشد؛ به‌ويژه اگه نور فلش شديد باشد ميتونه حس واقعي بودن عکس را از بين ببرد. البته اين نتيجه براي برخي عکاسان خوشايند است. در نهايت همه چيز به انتخاب خودتان بستگي دارد.

ترکيب بندي و نور در عکاسي خياباني

فوکوس ناحيه‌اي

يادگيري فوکوس ناحيه‌اي آسان اما رسيدن به تسلط در آن کمي دشوار است. فوکوس ناحيه‌اي روشي براي استفاده از فوکوس دستي است. با تسلط بر فوکوس ناحيه‌اي مي‌توانيد در موقعيت‌هاي مختلف به تصاويري با وضوح بالا برسيد.

هدف، تنظيم فوکوس دوربين تا فاصله‌اي مشخص است. معمولا مي‌توانيد اين فاصله را بين ۲.۵ تا ۳ متر تنظيم کنيد که متداول‌ترين فاصله براي ثبت سوژه‌ها است. سپس با قرار گرفتن سوژه در اين محدوده مي‌توانيد بدون اتلاف وقت روي دکمه‌ي شاتر کليک و عکس خود را ثبت کنيد. براي مثال مي‌توانيد از فوکوس ناحيه‌اي ۳۵ ميلي‌متر يا بيشتر استفاده کنيد و اين مقدار را براي روز‌هاي روشن به ۵۰ ميلي‌متر برسانيد. فوکوس ناحيه‌اي بيش از ۵۰ ميلي‌متر دشوارتر است.

ممکن است فوکوس ناحيه‌اي در ابتدا خيلي راحت به هم بخورد. اگه فاصله را به‌درستي تنظيم نکنيد کل فوکوس را از دست مي‌دهيد. فوکوس ناحيه‌اي در نور خورشيد کار ساده‌تري است؛ زيرا با فاصله‌ي کانوني ۳۵ ميلي‌متر يا فاصله‌ي عريض‌‌تر و گشودگي ديافراگم f/11 تا f/16 عمق ميدان وسيعي به دست مي‌آيد. در نتيجه اگه کمي هم فوکوس را از دست بدي سوژه‌هاي اصلي وضوح خود را حفظ مي‌کنند. براي موقعيت‌هاي تاريک‌تر و گشودگي‌هاي ديافراگمي مثل f/2 بايد بيشتر تمرين کنيد. رسيدن به فوکوس ناحيه‌اي در اين شرايط دشوارتر است اما فقط به تمرين نياز دارد.

فوکوس ناحيه‌اي

ويرايش عکس‌هاي خياباني

ويرايش عکس، نيمي از مسير تبديل شدن به عکس خياباني خوب را تشکيل مي‌دهد. وقتي براي عکاسي بيرون مي‌رويد شايد نتوانيد زياد به جزئيات دقت کنيد؛ اما هنگام ويرايش است که شروع به فکر کردن مي‌کنيد. در اين موقعيت مي‌توانيد تم‌ها و ايده‌هاي مختلف را روي عکس‌هاي خود پياده‌سازي کنيد. همچنين مي‌توانيد تصاوير مشابه را براي رسيدن به داستاني بهتر ترکيب کنيد. در مرحله‌ي ويرايش مي‌توانيد چه از نظر ظاهر و چه از نظر محتوا به سبک دلخواه خود برسيد. به همين دليل زماني که صرف ويرايش مي‌کنيد بعداً در عکاسي به کمک شما خواهد آمد.

سعي کنيد تصاويري که تم يکساني دارند کنار هم قرار بدي . به دنبال پيوستگي و انطباق در آثار خود باشيد و مجموعه‌اي از آن‌ها را ايجاد کنيد. سعي کنيد تصاوير را اضافه يا حذف کنيد يا ترتيب آن‌ها را در مجموعه‌هاي خود تغيير بدي .

از نظر تخصصي هنگام ويرايش عکس بايد توجه داشته باشيد که واقع‌گرايي تا چه اندازه براي اين ژانر اهميت دارد. بسياري از عکاس‌ها از لحظات سورئال لذت مي‌برند؛ اما عکاسي خياباني تا حد زيادي بر رئاليسم يا واقع‌گرايي بنا شده است. به‌طور مشابه، تصويري که بيش از اندازه ويرايش شده است نتيجه‌ي خوبي به دنبال ندارد. نيازي نيست تمام جزئيات و سايه‌روشن‌هاي عکس را ويرايش کنيد.

ويرايش عکس‌هاي خياباني

محتوا و مفهوم عکاسي خياباني

سخت‌ترين قدم در عکاسي خياباني پيدا کردن موضوع است. مي‌خواهيد از چه عکاسي کنيد و چرا؟ مي‌خواهيد عکستان چطور به نظر برسد؟ با نگاهي به آثار هنرمندان و عکاس‌هاي خياباني برجسته متوجه پيوستگي و نظمي در کار آن‌ها مي‌شويد. شايد اين پيوستگي‌ها در طول دوره‌ي يک عمر عکاسي به دست آمده و شايد در دوره‌هاي مختلف زندگي‌شان تغيير کرده باشند؛ اما در هر صورت اين پيوستگي‌ها و نظم در کار آن‌ها ديده مي‌شود.

هرچه بيشتر عکاسي کنيد به درک بيشتري درباره‌ي علايق خود مي‌رسيد. جذب عکس‌ها و موضوع‌هاي مورد علاقه‌تان مي‌شويد و سعي مي‌کنيد اين علاقه را در عکاسي خود نشان بدي . اين سؤال را از خود بپرسيد: سعي داريد چه چيزي را ترسيم کنيد. گاهي نياز به زمان زيادي داريد تا ايده‌هايتان را رشد و پرورش بدي .

مطالعه‌ي آثار عکاس‌هاي برجسته‌ي خياباني

با پژوهش و بررسي آثار عکاس‌هاي خياباني برجسته نکات زيادي خواهيد آموخت. اين کاري است که بايد از ابتدا براي الهام ‌بخشي و درک توانايي‌هاي خود انجام بدي . براي مثال آثار عکاس‌ها را در موقعيت‌هاي مختلف مثل شهر و روستا مقايسه کنيد. کتاب‌هاي آن‌ها را ببينيد؛ زيرا يادگيري بر اساس فرمت کتاب بسيار مهم است. کتاب‌هاي عکس متعددي در بازار هستند که مي‌توانيد از آن‌ها شروع کنيد.

عکسي از هنري کارتيه برسون

عکسي از هنري کارتيه برسون، پدر عکاسي خياباني

از طرفي توجه ويژه‌اي به آثار عکاساني داشته باشيد که مورد علاقه‌تان نيستند. بسياري از افراد در نگاه اول آثار اين عکاسان را بدون نگاهي عميق رد مي‌کنند. مشکل عکس خياباني اين است که شايد عجيب و متفاوت جلوه کند و شايد نتوان حس واقعي عکاس را تنها با ديدن چند عکس درک کرد. در نتيجه بهتر است درباره‌ي تاريخچه و جغرافياي عکاس مطالعه کنيد. سعي کنيد نگاهي عميق به پورتفوليوي هنري آن‌ها داشته باشيد و بکوشيد به پيام آن‌ها پي ببريد. گاهي اوقات پس از مطالعه و نگاهي عميق متوجه مي‌شويد به آثار عکاس علاقه‌مند شده‌ايد و آ‌ن‌ها را با نگاه ديگري ديده‌ايد. از عکاسان برجسته‌ي خياباني مي‌توان به موارد ذيل اشاره کرد:

  • هنري کارتيه برسون (Henri Cartier Bresson)
  • گري وينوگراند (Garry Winogrand)
  • رابرت فرانک (Robert Frank)
  • هلن لويت (Helen Levitt)
  • لي فرايدلندر (Lee Friedlander)
  • ويليام ايگلستون (William Eggleston)
  • واکر ايوانز (Walker Evans)
  • ديويد مورياما (David Moriyama)
  • مارتين پار (Martin Parr)
  • اليوت ارويت (Elliot Erwitt)
  • جوئل ميروويتز (Joel Meyeorwitz)
  • مري الن مارک (Mary Ellen Mark)
  • بروس ديويدسون (Bruce Davidson)
  • ساول ليتر (Saul Leiter)
  • ترنت پارک (Trent Parke)
  • الکس وب (Alex Webb)
  • ويويان ماير (Vivian Maier)
  • بروس گيلدن (Bruce Gilden)

 سخن پاياني

وقتي براي اولين بار وارد عکاسي خياباني مي‌شويد زياد به تعاريف توجه نکنيد؛ بلکه سعي کنيد از ديدگاه منحصربه‌فرد خود زندگي خياباني را ترسيم کنيد. فواصل کانوني مختلف را تجربه کنيد تا به مورد دلخواه خود برسيد. با نور بازي کنيد و مهم‌تر از هر چيز خود را سرگرم کنيد.

اگه مي‌خواهيد به مهارت‌هاي عکاسي برسيد و احساسات، ژست‌ها و لحظات روايت‌کننده را ثبت کنيد، عکاسي خياباني انتخاب مناسبي براي شما است. علاوه بر اين پس از مدتي متوجه بهبود مهارت‌هاي عکاسي خود مي‌شويد. در نتيجه آموخته‌هاي خود در عکاسي خياباني را مي‌توانيد بر ديگر ژانرهاي دلخواه خود در عکاسي اعمال کنيد.

اطلاعات فایل
  • پسورد: www.irandatanovin.ir
راهنمای دانلود

براي دانلود، وارد باکس دانلود شده و بر روي نسخه مورد نظر خود کليک کنيد و منتظر بمانيد تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخيره شدن فايل را انتخاب کنيد و منتظر بمانيد تا دانلود تمام شود.

اگر نرم افزار مديريت دانلود نداريد، پيشنهاد مي شود براي دانلود فايل ها حتماً از يک نرم افزار مديريت دانلود و مخصوصاً internet download manager استفاده کنيد.

فايل هاي قرار داده شده براي دانلود به منظور کاهش حجم و دريافت سريعتر فشرده شده اند و ما براي آسايش و راحتي شما از بسته نصبي استفاده کرده ايم

فايل هاي کرک به دليل ماهيت عملکرد در هنگام استفاده ممکن است توسط آنتي ويروس ها به عنوان فايل خطرناک شناسايي شوند در اين گونه مواقع به صورت موقت آنتي ويروس خود را غير فعال کنيد.

اگر نرم افزار نياز به فعال سازي و کرک شدن داشته باشد توضيحات کامل آن در پوشه مربوطه به همراه فعال ساز وجود دارد

امتیاز دهید

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاه ها

ديدگاه خود را با ساير بازديدکنندگان اين مطلب به اشتراک بگذاريد. در ارسال ديدگاه به قوانين زير توجه کنيد.

  • ديدگاه خود را به زبان فارسي بنويسيد.
  • ديدگاه هاي فينگليش تائيد نميشوند.
  • ديدگاه هايي که جنبه تبليغاتي داشته باشند تائيد نخواهند شد.
  • ديدگاه هاي داراي الفاظ رکيک يا توهين تائيد نخواهند شد.
کانال تلگرام ايران ديتا نوينصفحه اينستاگرام ايران ديتا نوين