دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بازاریابی دیجیتال به ایجاد و توزیع محتوا از طریق کانالهای رسانه دیجیتال (مانند وبسایتها، صفحات فرود، رسانههای اجتماعی، ایمیل و برنامههای تلفن همراه) و تبلیغ آن محتوا از طریق استراتژیهای متنوع در کانالهای دیجیتال پولی، اکتسابی و شخصی، از جمله سئو، SEM، تبلیغات کلیکی (PPC)، سندیکایی محتوا، شبکههای اجتماعی، ایمیل، پیامرسانی و موارد دیگر اشاره دارد.
اهمیت بازاریابی دیجیتال چیست؟
استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ به بازاریابان کمک میکنند تا اهداف را تعریف کنند، مخاطبان را هدف قرار دهند و یک برنامه بازاریابی دیجیتال برای رسیدن به آنها تدوین کنند. این استراتژیها یک کمپین یا برنامه مشخص را هدایت میکنند و چارچوبی برای اندازهگیری نتایج ارائه میدهند.
امروزه همه چیز دیجیتال است و بازاریابی دیجیتال تقریباً در هر جنبهای از تجارت ادغام شده است و اساساً نحوه ارتباط شرکتها و ارائه ارزش به مشتریان را تغییر میدهد.
بنابراین، اگر کسب و کار شما نتواند یک استراتژی بازاریابی دیجیتال را در یک بازار آنلاین جهانی رو به رشد پیادهسازی و اجرا کند، به سادگی قادر به رقابت نخواهید بود.
استراتژیهای بازاریابی دیجیتال
بازاریابی چندکاناله، بازاریابی همهکاناله یا هر آنچه که ترجیح میدهید، با هدف تعامل با مشتریان جدید یا مشتریان بالقوه شما در هر کانال و دستگاه دیجیتال انجام میشود. از صندوقهای ورودی ایمیل گرفته تا شبکههای اجتماعی و از لپتاپها گرفته تا تبلتها و تلفنهای هوشمند، مصرفکنندگان امروزی به طور یکپارچه حرکت میکنند و انتظار دارند که شما در کنار آنها باشید و یک تجربه یکپارچه و بینقص را برای آنها فراهم کنید.
برای کمک به شما در ایجاد یک استراتژی بازاریابی چندکاناله موفق، در اینجا شرح مفصلی از محبوبترین کانالهای بازاریابی دیجیتال ارائه شده است:
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یکی از اولین اشکال بازاریابی دیجیتال و یکی از محبوبترین آنهاست که توسط بازاریابان B2B و B2C استفاده میشود. با بازاریابی ایمیلی، میتوانید دادههای مشتری را در نقاط تماس مختلف در سفر مشتری جمعآوری کنید، آن را دستهبندی کنید تا ترجیحات مشتریان بالقوه را درک کنید و سپس اجازه دهید آنها را به لیستهای ایمیل اضافه کنید.
محتوای ایمیل میتواند شامل اطلاعاتی در مورد محصولات و خدمات شما، اخبار مربوط به شرکت و رویدادهای شما، پیشنهادات شخصیسازی شده، داستانهای موفقیت مشتری، لینک به مطالعات موردی و خلاصههای فنی یا شرکتی باشد. ارزش، کلید اطمینان از باز و خوانده شدن ایمیلها است، نه حذف فوری آنها. محتوای شخصیسازی شده و پیشنهادات مرتبط میتوانند تعامل را افزایش دهند.
بازاریابی ایمیلی نیمی هنر و نیمی علم است. ایمیلها و داراییهای دیجیتال شما باید جالب و جذاب باشند، اما بین ارسال ایمیلهای زیاد و تعداد کم، تعادل وجود دارد.
بازاریابی ویدیویی
ویدئو یکی از قدرتمندترین کانالهای بازاریابی دیجیتال موجود است. مردم عاشق ویدیوها هستند. آنها ویدیوها را برای سرگرمی و تحقیق تماشا میکنند و آنها را به اشتراک میگذارند. در واقع، یوتیوب ماهانه بیش از دو میلیارد بیننده ثبت شده دارد. هم خریداران B2B و هم مصرفکنندگان B2C بر اساس ویدیوها تصمیم به خرید میگیرند.
بازاریابی ویدیویی، آگاهی از برند را افزایش میدهد، ترافیک دیجیتال را بهبود میبخشد و نرخ تبدیل را افزایش میدهد. ویدیوهای جاسازیشده در محتوای وبلاگ، سالهاست که سنگ بنای استراتژیهای بازاریابی محتوای B2B و B2C بودهاند.
اشتراکگذاری ویدیوها کلید دیده شدن بیشتر محتوای شماست. به همین دلیل است که باید از سایتهای شخص ثالث مانند یوتیوب استفاده کنید و ویدیوها را در وبسایت و کانالهای اجتماعی خود تبلیغ کنید. دیگران را وادار کنید تا ویدیوهای شما را به اشتراک بگذارند.
ویدیوهای کوتاهی بسازید که مستقیماً به اصل مطلب بپردازند. بازههای توجه کوتاه هستند، بنابراین ارائه محتوای جذاب به روشی جذاب، کلیدی است.
بازاریابی رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی راهی عالی برای دستیابی به مخاطبان خاص و هدفمند و ارتباط مستقیم با مشتریان فعلی، بالقوه و شریک است. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی بر اساس مخاطبی که میخواهید به آنها دسترسی پیدا کنید، انتخاب میشوند. فیسبوک هنوز بزرگترین پلتفرم رسانههای اجتماعی در سطح جهان است. توییتر هنوز در بین خریداران B2B محبوب است. اینستاگرام و تیکتاک در بین مصرفکنندگان نسل هزاره و نسل Z فوقالعاده محبوب هستند و لینکدین مکان بسیار خوبی برای ارتباط با خریداران B2B در اوایل چرخه خرید است.
هر پلتفرم رسانه اجتماعی انواع مختلفی از محتوا دارد، اما همه آنها حول محور ویدیو و تصاویر هستند. بنابراین هنگام ایجاد محتوا، همیشه در نظر بگیرید که چگونه میخواهید آن را در رسانههای اجتماعی توزیع کنید و بر اساس آن تنظیم کنید.
پلتفرمهای مختلف همچنان در حال ظهور هستند، بنابراین بازاریابان باید به طور مداوم استراتژیهای بازاریابی دیجیتال خود را تطبیق دهند تا از هر پلتفرم موجود نهایت استفاده را ببرند. به عنوان مثال، TikTok تا سپتامبر ۲۰۱۶ وجود نداشت و امروزه کاربران فعالتری نسبت به لینکدین، توییتر، پینترست و اسنپچت دارد.
پیامرسانی متنی (SMS و MMS)
در کنار بازاریابی ایمیلی، پیامرسانی متنی مستقیمترین راه برای دسترسی به مشتریان است، اما مانند رسانههای اجتماعی، پیامها باید مختصر باشند تا مؤثر باشند. تیمهای بازاریابی میتوانند از خدمات پیام کوتاه (SMS) که فقط پیامهای متنی هستند یا پیامهای چندرسانهای (MMS) که میتوانند شامل ویدیو و GIF باشند، استفاده کنند.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا به شما این امکان را میدهد که هنگام ارسال پیام، ارتباط خود را با مشتریان و مشتریان بالقوه مختلف شخصیسازی کنید. هرچه محتوای شما شخصیتر باشد، احتمال اینکه مورد توجه، کنجکاوی و توجه فرد قرار گیرد، بیشتر است. با این حال، محتوا باید با هدف و علاقه مخاطب مورد نظر همسو باشد؛ باید ارزشی را برای ایجاد تعامل و تبدیل فراهم کند.
انواع محتوا میتواند شامل متن ایمیل، صفحات فرود، اینفوگرافیکها، کتابهای الکترونیکی، خلاصههای شرکت، تبلیغات، ویدیوها، پیامهای متنی، آگهیهای تجاری، خبرنامهها، اطلاعیههای مطبوعاتی، مقالات، وبلاگها و کارت پستالهای الکترونیکی باشد. محتوا میتواند (و باید) در همه کانالها استفاده شود، اما همه محتوا باید صدا و پیام ثابتی داشته باشند.
سئو و تبلیغات کلیکی (یا SEM)
یک استراتژی خوب بهینهسازی موتور جستجو (SEO) محتوای وبسایت (صفحات فرود، وبلاگها و غیره) را بهینه میکند تا بیشتر و در نتایج جستجو بالاتر ظاهر شود و ترافیک را به محتوای شما هدایت کند. نتایج خوب سئو به کلمات کلیدی و بهینهسازی صفحه بستگی دارد. استفاده از کلمات کلیدی جستجو و کلمات کلیدی طولانی (عباراتی با بیش از 3 کلمه) در سراسر محتوای وب شما، کیفیت را بهبود میبخشد.
سئو را بهبود میبخشد و بالاترین نتایج ترافیک و تبدیل را ارائه میدهد. لینک دادن ارگانیک به صفحات شخص ثالث با اعتبار بالا، راه دیگری برای بهبود رتبهبندی صفحه و هدایت مشتریان بالقوه به محتوای شماست.
تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) به پرداخت هزینه برای هر کلیک روی یک لینک خاص اشاره دارد. موتورهای جستجو و اکثر سایتهای رسانههای اجتماعی فرصتهای PPC را ارائه میدهند. تبلیغات PPC در فیدهای مشتریان و مشتریان بالقوه شما ظاهر میشوند.
بازاریابی موتور جستجو (SEM) نوعی از تبلیغات PPC است که میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. این شامل پرداخت به یک موتور جستجو برای نمایش پیامهای بازاریابی (کپی) و یک لینک در موقعیتی برجسته هنگام جستجوی کلمات کلیدی خاص توسط بازدیدکنندگان است.
طراحی و بازاریابی وبسایت
وبسایت شما اغلب اولین نقطه تماسی است که مشتریان بالقوه با کسبوکار و برند شما دارند. طراحی وب عالی با ایران دیتا نوین میتواند برندسازی مداوم را در تمام داراییهای دیجیتال شما ترویج دهد. همچنین باید وبسایت شما را برای موتور جستجو دوستانهتر کند، یک تجربه کاربری عالی ارائه دهد و نرخ تبدیل شما (کلیکهای بیشتر، ثبتنام و غیره) را بهبود بخشد.
تبلیغات نمایشی
بازاریابان میتوانند تبلیغات مرتبط را در سایتهای شخص ثالث نمایش دهند تا به مشتریان بالقوه بیشتری دسترسی پیدا کنند. این تبلیغات میتواند شامل بنرها، نوارهای کناری، ویدیوها و تبلیغات تعاملی باشد که به یکی از وبسایتها یا صفحات فرود شما لینک میشوند.
بازاریابی وابسته
بسیاری از وبلاگنویسان و اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی، بازاریابان وابسته هستند، زیرا از وبلاگها و حسابهای رسانههای اجتماعی خود برای تبلیغ محصولات و خدمات مختلف استفاده میکنند. این نوعی بازاریابی مبتنی بر عملکرد است. بازاریابان وابسته برای تبلیغ محصولات خاص، کمیسیون دریافت میکنند. هرچه این بازاریابان بازدیدکننده و مشتری بیشتری جذب کنند، شرکت وابسته پول بیشتری به دست خواهد آورد.
تبلیغات
رسانههای تبلیغاتی سنتی در سالهای اخیر دستخوش تغییرات عمیقی شدهاند. فناوری امکان ارائه محصولات رسانهای هدفمندتر را در پلتفرمهای تلویزیونی جدید مانند نتفلیکس، هولو، یوتیوب و سایر موارد فراهم کرده است. اما تلویزیون و رادیو عمومی را نیز در نظر بگیرید، زیرا با وجود افزایش تعداد گزینههای سرگرمی دیگر، مردم همچنان به تماشای تلویزیون پخش شده و گوش دادن به رادیو ادامه میدهند.